ما در این مبحث به یک بررسی ژئوفیزیکی با استفاده از روش انکسار لرزه ای برای تعیین علل خرابی جاده میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.
فهرست مطالب
- 1 یک بررسی ژئوفیزیکی با استفاده از روش انکسار لرزه ای برای تعیین علل خرابی جاده
- 2 تعریف خرابی روسازی راه
- 3 کانی شناسی زیرپایه
- 4 بیان مسأله
- 5 روشهای بررسی ژئوفیزیکی
- 6 دو نوع روش کلی وجود دارد:
- 7 روشهای ژئوفیزیکی
- 8 اصل روش شکست لرزه ای
- 9 روشهای ژئوفیزیکی
- 10 SAS 1000 ضبط خودکار ولتاژ و جریان
- 11 خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری
یک بررسی ژئوفیزیکی با استفاده از روش انکسار لرزه ای برای تعیین علل خرابی جاده
وقوع بی وقفه خرابی روسازی سازه جاده در حال تبدیل شدن به هشدار است. و به یک پدیده رایج در بسیاری از مناطق نیجریه تبدیل شده است.
این خرابی ها به عوامل متعددی مانند:
اطلاعات ناکافی در مورد خاک و عدم کفایت این مواد زمین شناسی زیرسطحی نسبت داده شده است .
خرابیها به تنظیمات زمینشناسی خاصی محدود نمیشوند…
تعریف خرابی روسازی راه
خرابی روسازی راه را می توان به عنوان یک ناپیوستگی در شبکه راه که ناشی از ترک ها، چاله ها، برآمدگی ها و فرورفتگی ها است، تعریف کرد.
یک شبکه جاده ای قرار است یک امتداد پیوسته از لایه آسفالت برای یک سواری صاف باشد.
ترکها، چالهها و فرورفتگیهای قابل مشاهده که عموماً به عنوان شکست جاده در نظر گرفته میشوند. ممکن است چنین سواری نرمی را مشخص کنند.
بزرگراه انعطاف پذیر (یعنی اتصال خوب و توسعه یافته جاده ها) به حرکت آسان و روان وسایل نقلیه کمک می کند. و برای حمل و نقل افراد، کالاها و خدمات از نقطه ای به نقطه دیگر بسیار مفید بوده است.
به ویژه در کشورهای در حال توسعه که وسایل حمل و نقل دیگری مانند:
سیستمهای حملونقل ریلی، لولههای زیرزمینی، هوایی و آبی تا حد زیادی توسعه نیافتهاند…
کانی شناسی زیرپایه
عوامل زمین شناسی به ندرت به عنوان عوامل ایجاد کننده شکست جاده در نظر گرفته می شوند. حتی اگر روسازی بزرگراه بر اساس زمین شناسی باشد.
برخی از بخشهای جادههای اصلی شکست خوردند. زیرا ویژگیهای خاک آنها در حالت اولیه به طور کامل بررسی نشده بود.
در واقع، به تأثیر کانیشناسی خاک رس و رفتار مهندسی خاک، بهعنوان مصالح پایه بزرگراه، توجه کمی یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفت.
ظرفیت باربری سنگ ها در ارتباط با تردد یکی از پارامترهای ضروری است. که در پروژه های راه سازی باید مورد توجه قرار گیرد.
برخی از بزرگراههای بزرگ ایران مدت کوتاهی پس از ساخت و قبل از سن طراحی شکست میخورند.
بیان مسأله
جاده هایی که باید مورد بررسی قرار گیرند به عنوان یک ارتباط بین شهر و بزرگراه اصلی منتهی به بخش شرقی عمل می کنند.
خرابی این جاده ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود.
روشهای بررسی ژئوفیزیکی
روش های ژئوفیزیک اطلاعاتی در مورد خواص فیزیکی سطح زیرین زمین ارائه می دهند.
دو نوع روش کلی وجود دارد:
روش فعال که پاسخ زیرسطحی به انرژی الکترومغناطیسی، الکتریکی و لرزه ای را اندازه گیری می کند.
و غیرفعال، که میدان های مغناطیسی، الکتریکی و گرانشی زمین را اندازه می گیرد.
اطلاعات ارائه شده توسط این روش ها را می توان برای مکان هایی با اشیاء نامطلوب یا مدفون برای تعیین سایر شرایط زمین شناسی و هیدروژئولوژیک زیرسطحی اعمال کرد.
روشهای ژئوفیزیکی
روشهای ژئوفیزیکی را میتوان به دو روش سطحی یا گمانهای تقسیم کرد.
روش های ژئوفیزیک نزدیک به 70 سال است که استفاده می شود. اگرچه عمدتاً در اکتشاف منابع طبیعی.
اکتشاف نفت، گاز و مواد معدنی نیازمند فناوری های بهتری برای مکان یابی و تعریف منابع طبیعی بسیار مورد نیاز قبل و در طول جنگ جهانی دوم بود.
از دهه 1950، استفاده از ژئوفیزیک در صنعت اکتشاف منابع طبیعی به حدی افزایش یافته است که از آن به عنوان اولین تلاش در هر پروژه استفاده می شود…
اصل روش شکست لرزه ای
روشهای شکست لرزهای بهطور گسترده در تحقیقات نفت، معدنی و مهندسی و تا حدی برای کاربردهای هیدروژئولوژیک مورد استفاده قرار گرفتهاند.
در طول سالهای گذشته، پیشرفتها در تجهیزات، منابع صوتی و تکنیکهای تفسیر رایانهای، روش شکست لرزهای را برای به دست آوردن دادهها برای مطالعات مدلسازی زیرسطحی بسیار مؤثر و مقرون به صرفه کرده است.
Imai و Tonouchi (1982) سرعت موج P و S را در یک خاکریز و همچنین در لایه های آبرفتی، دیلووی و سوم مطالعه کردند و نشان دادند که سرعت موج S در چنین نهشته هایی با مقدار شاخص N (Craig 1992) مطابقت دارد. سختی مورد استفاده در مکانیک خاک و مهندسی پی.
امواج سطحی هدایت شونده و پراکنده هستند. امواج ریلی امواج سطحی هستند که در امتداد یک سطح آزاد حرکت می کنند، مانند سطح مشترک زمین و هوا …
در بررسی ناپیوستگی های افقی و عمودی زمین از روش مقاومتی استفاده می شود. همچنین می توان از آن در تشخیص اجسام سه بعدی با هدایت الکتریکی غیرعادی استفاده کرد. این به طور معمول در تحقیقات مهندسی و هیدروژئولوژیکی زمین شناسی زیرسطحی کم عمق استفاده می شود.
روشهای ژئوفیزیکی
این روش از جریان های الکتریکی با فرکانس پایین تولید شده مصنوعی استفاده می کند که به زمین وارد می شود و اختلاف پتانسیل حاصل از آن در سطح اندازه گیری می شود. انحراف از الگوی مورد انتظار تفاوتهای پتانسیل از زمین همگن اطلاعاتی را در مورد شکل و خواص الکتریکی ناهمگونیهای زیرسطحی ارائه میدهد…
SAS 1000 ضبط خودکار ولتاژ و جریان
SAS 1000 ضبط خودکار ولتاژ و جریان را انجام داد، نتایج را روی هم گذاشت، مقاومت را در زمان واقعی محاسبه کرد و آن را به صورت دیجیتالی نمایش داد. ترامتر در حالتی پیکربندی شده است که مقاومت ظاهری و داده های قطبش القایی را به طور همزمان نمایش می دهد.
خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری
جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.
مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول
شماره تماس: 09123533974
آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان
بدون دیدگاه