مطالعات GPR

مطالعات GPR - مطالعات الکترومغناطیس - ژئوفیزیک- اکتشاف آب

امروزه مطالعات GPR نفوذ پذیر ( ژئورادار ) یکی از لاینفک پروژ های راهسازی و راه آهن ؛ ساختمان سازی انبوه و شهرک سازی؛ باستان شناسی و … است. دستگاه ژئورادار برای مکانیابی پدیده ­های زیرسطحی و همچنین پیوستگی جانبی سطح مشترک خاک و سنگ در اعماق کم استفاده می شود. در این روش امواج رادیویی با فرکانس بسیار زیاد (بین 10 تا 3000 مگاهرتز) به درون زمین ارسال می شود و این امواج با برخورد به اشیاء و یا مرز نسبتا واضح بین لایه­ های زیرزمینی بازتاب میشود و در نهایت توسط دستگاه به صورت نگاشت ثبت خواهد شد. در ادامه مقاله به مبحث مطالعات GPR میپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

مطالعات GPR

بازتابش های رادار بوسیله فرق گذردهی الکتریکی (ثابت دی الکتریک) بین موادی که امواج الکترومغناطیس را از خود عبور داده، ایجاد می شود. امواج الکترو مغناطیس زمان برخورد به ناپیوستگی های الکتریکی از داخل لانه های زمین قسمتی بازتاب یافته و قسمتی با درون لایه­ های زیرین نفوذ خواهد کرد تا در نهایت موج مستهلک می شود.

امواج مطالعات GPR از موادی که هدایت الکتریکی پایینی دارند عبور کرده اما هنگام عبور از مواد با هدایت الکتریکی زیاد مانند رسها، خاکهای آلی اسیدی و مواد اشباع با آب شور به شدت جذب خواهند شد. مقدار نفوذ عمقی GPR به مقدار امواج عبوری از زمین بستگی دارد. نفوذ امواج رادار به وسیله آب زیرزمینی و درصد بالای رس کاهش پیدا می کند. بهترین کارآیی دستگاه GPR در خاکهای ماسه­ ی خشک است.

امتیاز مطالعات GPR در نقشه درآوردن شرایط زیر سطحی طبیعت غیر مخرب آن می باشد. در این روش هیچ نیازی به حفاری گمانه و یا سوراخ کردن خاک نیست، در حالیکه تکنیک های مخرب، هزینه بر، زمان بر و معمولا از بین برنده ساختار ناحیه نمونه گیری و اطلاعات آن است. علاوه بر آن، پیمایشهای GPR سریعتر و اقتصادی­ تر است و دقت فضایی بیشتر و بهتری را نسبت به روش های متداول دیگر فراهم می کنند. این روش قابلیت تهیه اطلاعات زیرسطحی را از عمق چند سانتی­متر تا چند ده متر خواهد داشت.

 از جمله کاربردهای مطالعات رادار نفوذ پذیر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بررسی حفرات گالری ها و آنومالی های احتمالی زیر سطحی در مکان احداث پروژه های عمرانی.
  • تحقیق قنوات و تعیین مسیر و محل دقیق قنات ها و شاخه های آنها .
  • بررسی لایه های زیر سطحی در پروژه های راه سازی و راه آهن و خطوط انتقال نیرو.
  • مطالعات باستان شناسی.
  • تحقیق سازندهای سست و سطح نشست در زمین.
  • تعیین مکان تاسیسات زیرزمینی.
  • تعیین محل نشت در خطوط لوله.
  • تشخیص انشعابات غیرمجاز.
  • تحقیق سازه های مدفون زیر سطحی.
  • تعیین محدوده های مستعد فرو نشست.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما