اکتشاف معدن

اکتشاف معدن - مطالعات ژئوتکنيک - مطالعات الکترومغناطیس - مطالعات ژئوفیزیک - مطالعات ژئوالکتریک

معادن به عنوان فراهم‌کننده مواد اولیه نقش مهم در زندگی مردم دارند. اولین مرحله بهره برداری از معادن، اکتشاف معدن است. اکتشاف معدن، مجموعهای متنوع از علوم، فنون و روش‌هایی می باشد که کمک می‌کند تا یک منبع یا ذخیره با ارزش اقتصادی در رو یا زیر زمین با تخمین عیار، تناژ و هندسه آن تعیین موقعیت خواهد شد. اکتشاف کانسارها شامل سه مرحله اکتشاف مقدماتی، نیمه‌ تفصیلی و تفصیلی می باشد. با پایان هر مرحله از اکتشاف، با توجه به افزایش یا کاهش احتمالات کشف و برآورد هزینه‌های انجام‌شده و قابل پیش‌بینی در مورد ادامه اکتشاف تصمیم‌گیری خواهد شد. در ادامه مقاله به مبحث اکتشاف معدن میپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

مراحل اکتشاف معدن

عملیات اکتشاف معدن دارای مراحل مطالعات دفتری، پی‌جویی و اکتشافمی باشد:

مرحله پی‌جویی

مرحله پی‌جویی یا کسب اطلاعات مقدماتی به روش میدانی، نخستین مرحله از اکتشاف به حساب می آید که در صورت رضایت‌ بخش بودن نتایج آن، به معنی تولد یک معدن خواهد بود. هدف اصلی پی‌جویی، جستجو و تعیین محل یک آنومالی با مختصات یک کانسار کانی می باشد. در حقیقت هدف اصلی پی‌جویی، یافتن اولین پازل اکتشاف خواهد بود.

پی‌جویی زمین‌شناسی، در حقیقت به کارگیری علم پیدایش و تشکیل کانسار کانی، نقشه‌ برداری ساختمانی و تجزیه و تحلیل‌‌های کانی‌ شناسی و سنگ‌ شناسی در کشف، تشخیص و ارزیابی پیگرد‌های کانی می باشد.

انواع روش‌های پی‌ جویی

به دلیل در معرض دید نبودن کانسار‌ها، روش‌‌های جستجو تلفیقی از روش‌‌های جستجوی مستقیم و غیرمستقیم می باشد. روش‌های مستقیم مانند آزمایشات فیزیکی و مشاهده‌ ای، مطالعات زمین‌شناسی و نقشه‌ برداری، نمونه‌ برداری برای پی‌جویی کانسار‌های غیرفلزی و زغال سنگ که معمولا دارای رخنمون هستند یا در زیر روباره‌‌ های کم عمق واقعند، مناسب می باشند؛ در مقابل برای کانسار‌های فلزی به کار‌گیری روش‌‌های غیرمستقیم مانند روش‌‌های ژئوفیزیکی، ژئوشیمیایی و گیاه‌ شناسی تقریبا اجتناب ناپذیر می باشد.

پی‌جویی ژئوفیزیکی

در میان روش‌های پی‌جویی غیرمستقیم روش یا روش‌های ژئوفیزیکی در راس قرار می گیرند. در این روش، تغییراتی را در شرایط زمین‌ شناسی که امکان دارد ناشی از وجود کانسارهای کانی اقتصادی قرار داشته باشند، از فاصله‌ای مشخص کشف می‌کنند و با استفاده از ابزارهای بسیار حساس، تغییرات خواص فیزیکی زمین انداره‌گیری خواهند شد. این تغییرات می تواند ناشی از وجود یک کانسار کانسنگ باشند یا نباشند، اما تشخیص این امر تا حدی پیچیده و مشکل است.

کاربرد ژئوفیزیک

کاربرد ژئوفیزیک در ابتدا برای پی‌جویی و اکتشاف در صنایع نفت و گاز طبیعی شروع شد و بیشترین میزان موفقیت را تاکنون در این زمینه به دست آورده است. از طریق ژئوفیزیک همچنین می‌توان اطلاعات با ارزشی برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی که موقعیت فضایی کانسار یا شکل‌های زمین را بیان می‌کند، به دست آورد.

هر روش برای اندازه‌گیری خاصیت یا مشخصه خاصی است که برای کانی‌ های متفاوت است در نتیجه می توان گفت برای هر کانی یا کانسار خاص از روش‌های ژئوفیزیکی خاصی می‌توان استفاده کرد. این روش‌ها شامل روش گرانی، لرزه ای، مغناطیسی، الکتریکی، الکترومغناطیسی، قطبش القایی، مقاومت ویژه ، رادیواکتویته و … می‌شود.

مرحله اکتشاف معدن

مرحله اکتشاف در ادامه مرحله پی‌جویی قرار می گیرد که هدف آن تعیین حدود و ارزیابی پی‌جویی‌ها است. در اکتشاف، شکل هندسی، گستره و ارزش یک کانسار را با استفاده از تکنیک‌هایی مشابه پی‌جویی ولی با دقت بیشتری مشخص می‌شود.

مراحل پیشرفت در اکتشاف معدن به شرح زیر است:

  • ناحیه های تعیین شده بر اساس روش پی‌جویی از طریق تکنیک‌‌های اکتشافی کاملا مشخص است.
  • به صورت قسمتی و همچنین در کل منطقه مشخص شده، نمونه‌ برداری انجام شده و به عبارت دیگر کانسار کانی انجام می شود و نمونه‌ها تجزیه می‌شوند.
  • تناژ و عیار را از طریق اطلاعات به دست آمده از نمونه‌ها تعیین و با استفاده از تناژ و عیار برآورد شده درآمد حاصل را محاسبه می کند تا در نهایت مقدمات انجام مطالعات امکان‌ سنجی معدن کاری فراهم ‌شود.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی، مطالعات الکترومغناطیس

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما