آزمایش رادیومتری

آزمایش رادیومتری - مطالعات GPR - مطالعات ژئوتکنيک - مطالعات الکترومغناطیس - مطالعات ژئوالکتریک - آزمایش رادیومتری

پرتوسنج یا رادیومتر به انگلیسی Radiometer ابزاری که برای اندازه گیری شدت انرژی تابشی امواج نور، الکترومغناطیس یا رادیواکتیو به کار می رود. پرتوسنج یا رادیومتر (انگلیسی: Radiometer) ابزاری برای اندازه گیری نیروی جریان تابشی تابش الکترومغناطیسی است است. به طور کلی رادیومتر یک آشکارساز با پرتو فروسرخ یا فرابنفش است. رادیومتر سامانه میکروالکترومکانیکی  که می تواند در طول موج گسترده ای از طیف الکترومغناطیس و انرژی ذرات فعالیت کند. در ادامه مقاله به مبحث آزمایش رادیومتری میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

رادیومتر پیشرفته با وضوح بسیار بالا

رادیومتر پیشرفته با وضوح بسیار بالا به انگلیسAdvanced very-high-resolution radiometer که به اختصار AVHRR گفته میشود، ابزار و سنجنده ای فضایی است که بازتابش زمین را در پنج باند طیفی وسیع و نزدیک به استانداردهای سازمانی اندازه گیری می کند.اغلب این رادیومترها توسط سکوهای مدار قطبی متعلق اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا NOAA حمل می شوند. دو پرتوسنج ابتدا به سنجش نور سرخ ۰،۶ میکرومتر و فروسرخ ۰،۹ میکرومتر می پردازد. پرتوسنج سوم به پایش طیف ۳،۵ میکرومتری و دو پرتوسنج دیگر انرژی حرارتی بازتابی زمین را در طول موج ۱۱ و ۱۲ میکرومتری پایش می کنند. ماهواره NOAA دارای زمان گذر استوایی 0730 و 1930 بر پایه زمان خورشیدی  و  محلی است.

رادیومتر کروکس

رادیومتر کروکس, که با نام آسیاب های نوری هم شناخته می‌شود، یک حباب شیشه‌ای مهر و موم شده حاوی خلاء نسبی است. در داخل حباب مجموعه‌ای از پره‌ها بر روی یک محور چرخان وصل شده است. پره‌ها زمانی که در معرض نور قرار می‌گیرند می‌چرخند: هرچه شدت تابش بیشتر باشد، سرعت چرخش هم نیز بیشتر خواهد بود. این رخداد راهی برای اندازه‌گیری شدت تابش الکترومغناطیس به دست می‌دهد. توضیح علت چرخش پره‌ها یک مناقشه علمی در ده سال پس از اختراع دستگاه ایجاد کرد تا اینکه  بالاخره در سال ۱۸۷۹ توضیح در حال حاضر مقبول این رخداد منتشر شده است.

این دستگاه در سال 1873 توسط ویلیام کروکس هنگامی که وی در حال تحقیق بر روی یک پدیده شیمیایی بود اختراع شد. در این تحقیق و برسی وی وزن مواد شیمیایی خاصی را در خلاء اندازه گیری می کرد. وی متوجه شد هنگامی که نور به این مواد می تابد وزن آن ها نیز تغییر پیدا می کند. برای تحقیق بر روی این مورد وی دستگاه رادیومتررا ساخت که حال به نام رادیومتر کروکس شناخته می شود. رادیومتر یا به عبارتی دیگر پرتوسنج کروکس که موتور خورشیدی نیز اطلاق می شود.

ساخت دستگاه

این دستگاه از یک لامپ شیشه ای تشکیل شده است که درون آن خلاء نسبی وجود دارد. یعنی هیچ هوای درون آن وجود ندارد. درون لامپ عموما چهار پره وجود دارد که روی یک میله با اصطکاک کم قرار گرفته اند. رنگ این پره ها در یک طرف سفید و در سوی دیگر سیاه است. زمانی که این پره ها در برابر نور خورشید و نور مصنوعی یا حتی نوری که از یک شی گرم تابش می کند قرار گیرند می چرخند این چرخش بدون وارد کردن هیچگونه نیروی اضافی صورت می گیرد و بدین صورت است که طرف های سیاه پره از نور دور می شوند و طرف های سفید آن به سمت نور متمایل می گردند.

اگر رادیومتر را سرد کنیم جهت چرخش پره ها  نیز معکوس می شود گرچه از اسم این دستگاه بر می آید که میزان نور را اندازه گیری کند اما رادیومتر را نمی توان به تنهایی برای اندازه گیری چیزی به کار برد اما می توان سرعت چرخش پره ها را با دستگاه دیگری ا نیز ندازه گیری کرد. گرچه استفاده از این دستگاه دقت اندازه گیری را نیز کم می کند امروزه این رادیومترها در تمامی جهان به معرض فروش گذاشته می شوند. این دستگاه نیازی به باطری ندارد و هنگام چرخاندن پره ها انرژی تابشی خورشید به انرژی مکانیکی تبدیل می گردد.

اطلاعاتی راجب دستگاه:

یک طیف سنج نوری را مانند نحوه عکس گرفتن یک دوربین اندازه گیری می کند . … رادیومتر معمولاً جریان یا ولتاژ ورودی از سنسور را که مناسب با سطح نوری است که به سنسور می رسد اندازه گیری می کند.

اسپکترورادیومتر یک ابزار اندازه گیری نور است که میتواند هم طول موج و هم دامنه نور ساطع شده از منبع نور را کاملا اندازه گیری کند.

به سادگی می توان گفت پیرانومتر وسیله ای است که تابش خورشید را از یک میدان دید نیمکره ای که روی یک سطح صاف برخورد می کند  مشخص و اندازه گیری می کند.که واحد SI تابش وات بر متر مربع (W/m²) است.

رادیومتر، ابزاری برای تشخیص و اندازه گیری انرژی تابشی . این اصطلاح به ویژه در مورد دستگاه هایی که برای اندازه گیری تابش مادون قرمز استفاده می شنود به کار می رود.

رادیومتر از یک لامپ شیشه ای ساخته شده است که مقدار زیادی از هوا از آن خارج شده است تا خلاء جزئی  نیز ایجاد کند. در داخل لامپ، روی یک دوک با اصطکاک کم، روتوری با چندین پره (اغلب چهار) عمودی سبک وزن وجود دارد که به طور متوازن حول محور فاصله دارند . پره ها از یک سو صیقلی یا سفید و از طرف دیگر سیاه هستند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما