اکتشاف کانسار

اکتشاف کانسار - مطالعات الکترومغناطیس - مطالعات ژئوفیزیک - مطالعات GPR - مطالعات ژئوتکنيک

معادن به عنوان فراهم‌کننده مواد اولیه نقش زیادی در زندگی بشر دارند. نخستین مرحله بهره برداری از معادن، اکتشاف کانسار است. اکتشاف معدن، مجموع‌های متنوع از علوم، فنون و روش‌هایی است که کمک می‌کند تا یک منبع یا ذخیره با ارزش اقتصادی در رو یا زیرزمین با تخمین عیار، تناژ و هندسه آن تعیین موقعیت بشود. اکتشاف کانسار‌ها شامل سه مرحله اکتشاف مقدماتی، نیمه‌تفصیلی و تفصیلی می باشد. با پایان هر مرحله از اکتشاف، با توجه به افزایش یا کاهش احتمالات کشف و برآورد هزینه‌های انجام‌ شونده و قابل پیش‌بینی در مورد ادامه اکتشاف تصمیم‌گیری می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

مراحل اکتشاف معدن

عملیات اکتشاف کانسار دارای مراحل مطالعات دفتری، پی‌جویی و اکتشاف می باشد.

مطالعات دفتری

اولین مرحله اکتشاف کانسار ، جمع‌آوری و بررسی داده‌های دفتری می باشد. این مرحله می‌تواند شامل گزارش‌ها و نقشه‌های زمین‌شناسی با مقایسه‌های متفاوت، تصاویر هوایی و ماهواره‌ای، سنجش‌های هوابرد ژئوفیزیک و ژئوشیمی است.

مرحله پی‌جویی

مرحله پی‌جویی یا بدست آوردن اطلاعات مقدماتی به صورت میدانی،اولین مرحله از اکتشاف می باشدکه در صورت رضایت‌بخش بودن نتایج آن، به معنی تولد یک معدن می باشد. هدف اصلی پی‌جویی، جستجو و تعیین محل یک آنومالی با مختصات یک کانسار کانی می باشد. در حقیقت هدف اصلی پی‌جویی، پیدا کردن اولین پازل اکتشاف است.

پی‌جویی زمین‌شناسی، در حقیقت به کارگیری علم پیدایش و تشکیل کانسار کانی، نقشه‌ برداری ساختمانی و تجزیه و تحلیل‌های کانی‌شناسی و سنگ‌شناسی در کشف، تشخیص و ارزیابی پیگرد‌های کانی می باشد.

انواع روش‌های پی‌جویی

به دلیل در معرض دید نبودن کانسار‌ها، روش‌های جستجو تلفیقی از روش‌های جستجوی مستقیم و غیرمستقیم می باشد. روش‌های مستقیم مانند آزمایشات فیزیکی و مشاهده‌ای، مطالعات زمین‌شناسی و نقشه‌برداری، نمونه‌برداری برای پی‌جویی کانسار‌های غیرفلزی و زغال سنگ که معمولا دارای رخنمون هستند یا در زیر روباره‌های کم عمق قرار دارند، مناسب هستند؛ در مقابل برای کانسار‌های فلزی به کار‌گیری روش‌های غیرمستقیم مانند روش‌های ژئوفیزیکی، ژئوشیمیایی و گیاه‌شناسی تقریبا اجتناب ناپذیر می باشد.

پی‌جویی ژئوفیزیکی

در میان روش‌های پی‌جویی غیرمستقیم روش یا روش‌های ژئوفیزیکی در الویت قرار دارند. در این روش، تغییراتی را در شرایط زمین‌شناسی که امکان دارد ناشی از وجود کانسار‌های کانی اقتصادی هستند، از فاصله‌ای مشخص پیدا می‌کنند و با استفاده از ابزار‌های بسیار حساس، تغییرات خواص فیزیکی زمین انداره‌گیری خواهد شد. این تغییرات می‌تواند ناشی از وجود یک کانسار کانسنگ باشند یا نباشند، اما تشخیص این امر تا حدی پیچیده و مشکل می باشد. دامنه نفوذ روش‌های ژئوفیزیکی هوابرد تقریبا نامحدود است، اما نفوذ آن‌ها در زمین به مقدار کم از ۹۰ متر فراتر می‌رود.

کاربرد ژئوفیزیک

کاربرد ژئوفیزیک در مرحله اول برای پی‌جویی و اکتشاف در صنایع نفت و گاز طبیعی آغاز شده است و بیشترین میزان موفقیت را تا این لحظه در این زمینه به دست آورده است. از روش ژئوفیزیک همچنین می‌توان اطلاعات با ارزشی برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی که موقعیت فضایی کانسار (مانند عمق و شکل) یا شکل‌های زمین (مانند چین‌ها و گسل‌ها) را بیان خواهد کرد، به دست آورد.

هر روش برای اندازه‌گیری خاصیت یا مشخصه خاصی می باشد که برای کانی‌های متفاوت است در نتیجه می‌توان گفت برای هر کانی یا کانسار خاص از روش‌های ژئوفیزیکی خاصی می‌توان استفاده کرد. این روش‌ها برای روش ثقل سنجی، لرزه ای، مغناطیسی، الکتریکی، الکترومغناطیسی، قطبش القایی، مقاومت ویژه و رادیواکتیویته می‌شود.

پی‌جویی ژئوشیمی

ژئوشیمی روشی جدید‌تر از ژئوفیزیک می باشد. پی‌جویی ژئوشیمیایی تعیین‌کننده تغییرات جزئی ناشی از وجود ماده معدنی (معمولا فلزی) در نزدیکی محل پی‌جویی می باشد، این تغییرات توسط بررسی ترکیب شیمیایی نمونه‌ هایی از آب، هوا، خاک و گیاهان مشخص می‌شود. نکته بسیار مهم این است که کشف اولیه ماده معدنی به وسیله روش ژئوشیمی تنها مقدمه کشف مستقیم از طریق پی‌جویی زمین‌شناسی یا پی‌جویی ژئوفیزیکی است.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما