امواج لرزه ای (موج s و p)

امواج لرزه ای - ژئوفیزیک - آزمایش دانهول - مطالعات GPR

اموج لرزه‌ای یا Seismic wave امواجی از انرژی هستند که از داخل زمین عبور می‌کنند. این امواج در نتیجه زمین‌لرزه، فوران آتشفشانی، حرکت ماگما، زمین‌لغزش‌های بزرگ و انفجارهای بزرگ انسانی هستند که انرژی های صوتی با فرکانس پایین از آنها پخش می‌شود. در ادامه به مبحث امواج لرزه ای (موج s و p) می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

عامل ایجادکننده امواج لرزه ای (موج s و p)

چندین عامل متنوع طبیعی و انسانی دیگر سبب انتشار امواج با دامنه کوتاه می‌شوند که معمولا با نام لرزش‌های محیطی نیز شناخته می‌شوند. امواج لرزه‌ای در دانش های لرزه‌شناسی که بخشی از ژئوفیزیک است نیز مطالعه می‌شوند. این امواج به وسیله دستگاه‌های لرزه‌سنج، هیدروفون (در آب) یا شتاب‌سنج ضبط و…. اندازه‌گیری می‌شوند.

سرعت امواج لرزه‌ای

سرعت انتشار امواج لرزه‌ای به چگالی و کشسانی محیط انتشار وابسته است . سرعت این امواج با افزایش ژرفای زمین  نیز افزایش می‌یابد و از ۲ تا ۸ کیلومتر در ثانیه در پوسته تا ۱۳ کیلومتر در ثانیه در گوشته  زمین افزایش می‌یابد.

زمین‌لرزه سبب ایجاد نمونه های مشخصی از امواج با سرعت‌های متفاوت می‌شود. تفاوت در سرعت فاز این امواج در هنگام رسیدن به دستگاه‌های لرزه‌نگار به دانشمندان در حوزه زمین شناسی کمک می‌کند تا بتوانند موقعیت منشأ این امواج که کانون زمین‌لرزه نیز اطلاق میگردد را تعیین کنند. در ژئوفیزیک، انکسار و انعکاس امواج لرزه‌ای در مطالعه ساختارهای زمین به کار می‌رود و اکثر لرزه‌های انسانی برای مطالعه ساختارهای  سطحی و عمقی زمین نیز تولید می‌شود.

انواع امواج زلزله در زمین شناسی:

امواج زمین لرزه با توجه به حرکتشان در درون یا سطح زمین به دو گروه تقسیم میشوند:

امواج داخلی یا پیکری

دسته ای از امواح لرزه ای هستند که در داخل زمین حرکت کرده و در همه  جهات منتشر میشوند و با سرعتی بیش از موجهای سطحی حرکت می نمایند. امواج داخلی نیز به دو دسته امواج طولی یا اولیه و امواج عرضی یا ثانویه قابل دسته بندی هستند.

امواج سطحی

سرعت امواج سطحی از امواج عرضی بسیار کمتر است و شدت آن نیز نسبت به عمق و نسبت به فاصله از مرکز به سرعت کم میشود . این امواج درتحت شرایط ویژه و در فصل مشترک دو محیط گازی ومایع ،در اثر ارتعاشات ناشی از زلزله بوجود می آید .بیشترین انرژی ناشی از تکانهای کم عمق را دارا بوده و دلیل اصلی خرابی های ناشی از زمین لرزه بخصوص در منطقه های  مسکونی میباشند. این گروه از امواج پس از تداخل موجهای درونی در امتداد حدفاصله ها، شروع به ارتعاش کرده و عمق نفوذ محدودی دارند، از این رو همیشه در نزدیکی سطح های ناپیوستگی متمرکز میشوند. بدین جهت در محیطهای همگن موجهای سطحی وجود نخواهد داشت. این امواج که به نام های موج های محدود شده و یا موجهای هدایت شده نیز معروفند خود به گروههای مختلفی مثل موج لاو و امواج رایلی تفکیک میگردند. حرکت این دو موج بسیار پیچیده و قدرت تخریبی این امواج و موج S بسیار بیشتر و فراوان تر از امواج P است

امواج اس(s):

امواج ثانویه یا Secondary waves یا امواج برشی یاShear waves  یکی از انواع امواج لرزه‌ای (یا موج الاستیک) هستند که بر خلاف امواج سطحی می‌تواند از داخل جامدات  از جمله زمین نیز عبور کنند. امواج اس نسبت به امواج پی بسیار مخرب‌تر هستند. این امواج در زمان زمین‌لرزه در کانون زمین‌لرزه نیز تولید می‌شوند و به دلیل بلند بودن طول موجشان  در مقایسه با دیگر امواج لرزه ای  با سرعت کمتر پخش می‌گردند و دیرتر از دیگر امواج داخلی احساس می‌شوند. به همین علت به آنها امواج ثانویه نیز گفته می‌شود زیرا دیرتر و بعد از موج پی ثبت می‌شوند. لرزه‌سنج می‌تواند این امواج را به خوبی ثبت کند.

امواج پی(p):

امواج اولیه یا Primary waves یا امواج فشاری یا Pressure waves امواجی هستند که در جهت انتشار آن‌ها در راستای ارتعاش ذرات است ، امواج صوت ملموس‌ترین نوع از امواج فشاری هستند.این امواج می‌توانند از داخل گازها، مایعات و جامدات عبور کنند، هر چند که امواج برشی قادر به عبور از سیالات نیستند. امواج فشاری خیلی زود تر از امواج برشی و امواج سطحی مستهلک می‌شوند چرا که در زمان زلزله موجب خرابی نمی‌شوند. ولی به علت کوتاه بودن طول موجشان  در مقایسه با دیگر امواج زلزله ای به سرعت پخش می‌گردند. به همین علت به آن‌ها امواج نخستین یا اولیه گفته می‌شود زیرا که قبل از امواج دیگر قابل ثبت هستند. لرزه‌سنج و شتابسنج این امواج را به خوبی ثبت می‌کند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما