کانسار و کانسنگ

کانسار و کانسنگ - مطالعات ژئوفیزیک - مطالعات ژئوالکتریک - آزمایش مگنتومتری - آزمایشات درون چاهی

کانسنگ یا سنگ معدن گونه‌ای سنگ شامل فلزات و عناصر ارزشمند و مهمی است که از معدن استخراج می‌شود و سپس طی فرآیندی عناصر مورد نیاز از آن گرفته شده و مورد استفاده  صنایع قرار می‌گیرد. در ادامه به مبحث کانسار و کانسنگ می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

کانسنگ:

درجه یا غلظت یک کانسنگ کانی، یا فلزی، و همچنین فرم پیدایش آن، به‌طور مستقیم برهزینه‌های مرتبط با استخراج سنگ معدن نیز تأثیر می‌گذارد. در نتیجه هزینه استخراج باید در برابر ارزش های فلز موجود در سنگ تعیین کند که کدام سنگ را می‌توان  به خوبی پردازش کرد و چه سنگی درجه ارزش کمی برای بهره‌برداری و استفاده دارد.
کانسنگ‌های فلزی به‌شکل کلی اکسیدها، سولفیدها، سیلیکاتها هستند، یا فلزهای طبیعی مثل مس خالص که معمولاً در پوسته زمین متمرکز نیستند، یا فلزهای نجیب که معمولاً ترکیب تشکیل نمی‌دهند مثل طلا.
کانسنگ باید برای استخراج  و فلزهای مورد نظر از سنگ و مواد معدنی، پردازش شوند. تودهٔ کانسنگ توسط فرآیندهای زمین‌شناسی مختلفی تشکیل شده‌است. روند تشکیل سنگ ها پیدایش سنگ نامیده می‌شود.

سنگ آهن:

سنگ آهن  نمونه از سنگ های حاوی رگه‌های آهن می‌باشد؛ که با جدا کردن سنگ ها از آهن و ذوب کردن آن آهن به‌وجود می‌آید. نماد شیمیایی آهن است که در نام گذاری شیمیایی و علمی از این نماد استفاده میشود

کانسار:

به جای انباشت طبیعی کانسنگ، «معدن» یا «کانسار» گفته میشود . در حال حاضر این تعریف ها مجزا از منبع معدنی است که توسط معیارهای دسته بندی منابع معدنی تعریف شده‌است. در یک کانسار، یک نوع کانسنگ خاص وجود دارد. اکثر کانسارها بر پایه معیارهایی نامگذاری می‌شوند مثل محل که مثال، ویتسواترساند، آفریقای جنوبیو یا نام یک کاشف مانند نیکل کامبالدا، از سر تفنن، یکی از چهره‌های تاریخی یا یک فرد برجسته، یا ازنامهای اساطیری مثل ققنوس، کراکن یا نام کد شرکت منابع که آن را دربرداشت که مثل MKD-5 برای نیکل مونت کیت.

طبقه‌بندی کانسارها:

کانسارها با توجه به معیارهای متفاوت توسعه یافته از طریق مطالعه بر زمین‌شناسی اقتصادی، یا منشأ پیدایش سنگ طبقه‌بندی می‌گردد. طبقه‌بندی معمول به قرار زیر است.

  1. کانسار اپی ژنتیک هیدروترمال
  2. گرانیت مربوط هیدروترمال
  3. کانسار نیکل کبالت پلاتین
  4. کانسار آتشفشانی مرتبط
  5. کانسارهای بازسازی شده متامورفیکی
  6. کربناتیت – آذرین قلیایی مرتبط
  7. کانسارهای رسوبی
  8. کانسارهای هیدروترمال رسوبی
  9. کانسنگ مرتبط استروبلم

استخراج:

اساس و قانون استخراج کانسارها شامل مراحل زیر است:

  1. کاوش و تلاش برای پیدا کردن و سپس تعیین میزان و ارزش کانسنگ که در آن محل موجود است
  2. انجام برآورد منبع برای به منظور برآورد ریاضی اندازه و رتبهٔ های کانسار.
  3. انجام مطالعه پیش امکان‌سنجی برای تعیین اقتصادی کانسار از دید تئوری که در شروع کار شناسایی می‌کند، که آیا سرمایه‌گذاری بیشتر در برآورد و مطالعات مهندسی نیاز است و نیز خطرات مهم کلیدی و زمینه برای کار بیشتررا معین می‌کند.
  4. انجام یک بررسی امکان‌سنجی به منظور بررسی عملی سرمایه‌گذاری، خطرات فنی و مالی، انسجام پروژه و تصمیم‌گیری برای انجام دادن یا رها کردن پروژه معدنی پیشنهادی است. این بخش شامل می‌شود بر برنامه‌ریزی کانسار برای ارزیابی اقتصادی بخش برگشت‌پذیر کانسار، متالورژی و بازیافت‌پذیری کانسنگ، بازار و سودآوری سنگ کنسانتره، قیمت، مهندسی، هزینه زیرساخت‌ها و سنگ‌شکنی، نیازهای صاحبان سهام، تجزیه و تحلیل از آغاز تا سررانجام کانسار، از آغاز حفاری تا آخر بازگرداندن زمین به وضعیت پیش از بهره‌برداری.
  5. گسترش ها برای ایجاد دسترسی به تودهٔ کانسنگ و ساخت کارخانه و تجهیزات .
  6. بهره‌برداری پویا از کانسار انجام میشود.
  7. بازگرداندن و آبادسازی زمین به شرایط پیش از بهره‌برداری برای استفاده‌های بعدی

تجارت:

کانسنگ‌ها ی در سطح بین‌المللی داد و ستد که شامل یک بخش قابل توجهی از داد و ستد بین‌المللی مواد خام را هم از دید ارزش و هم حجم به خود اختصاص داده‌است. علت آن این است که آن در سراسر جهان توزیع کانسنگ نابرابر است و دور از نقاط اوج تقاضا و از زیر ساخت‌های ذوب قرار دارند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما