مفهوم دایپول

مفهوم دایپول - آزمایش دانهول - مطالعات GPR - اکتشاف آب - مطالعات ژئوفیزیک - در بیان و مفهومی ساده، دو بار الکتریکی غیر همنام یعنی مخالف هم ( مثبت و منفی )

در بیان و مفهومی ساده، دو بار الکتریکی غیر همنام یعنی مخالف هم ( مثبت و منفی )که در فاصله مشخص و معینی از یکدیگر قرار گرفته باشند، تشکیل یک میدان دوقطبی الکتریکی را می‌دهند که مقدار انرژی در آن بر قرار است . همان‌طور که می‌دانید، شدت این میدان الکتریکی را به طور کیفی با چگالی یا تراکم خطوط میان دو قطب نشان می‌دهند. خطوط ذکر شده از بار الکتریکی مثبت خارج می شوند و به بار الکتریکی منفی وارد می‌ گردند و در نهایت باعث تشکیل یکمیدان مغنااطیسی می  شوند. در ادامه به مبحث مفهوم دایپول می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

آنتن دوقطبی:

آنتن دوقطبی یا به انگلیسی :dipole antenna نوعی آنتن رادیویی یا میدان الکتریکی است که از یک سیم ساده با یک عنصر خودکار مرکزی تشکیل شده‌است. این سیستم حاوی دو فلز رسانای سیمی می‌باشد که مقداری خاصیت رسانایی دارد، که به صورت موازی و در یک خط در فاصله نزدیکی از هم قرار گرفته اند، همچنین یک ولتاژ نوسانی به مرکز آنتن، بین دو سیم نیز اعمال می‌گردد . آنتن دوقطبی یکی از ساده‌ترین و راحت ترین آنتن‌هایی است که از دیدگاه تئوری قابل حل و دارای نتایج کامل می‌باشد  و به همین علت نیز دارای اهمیت فراوان است. این آنتن دوقطبی توسط فیزیک‌دان آلمانی معروف هاینریش هرتز اختراع شد، که در سال ۱۸۸۶ پیشگام کارهای آزمایشی آن بود.

کاربرد:

این نوع میدان انواع و کاربرد های مفاوتی دارد که نوع پرکاربرد این آنتن که آنتن نیم‌موج نامیده می‌شود که از دو میله به طول یک چهارم طول موج ارسالی یا دریافتی بهره می‌گیرد. در مجموع این آنتن طولی برابر با نصف طول موج دارد. آنتن دوقطبی کاربرد بسیار وسیعی در ارسال امواج رادیوی تلویزیونی دارد. با استفاده از آنتن های دوقطبی می‌توان امواج را با قطبش فرستاد به شکلی که می‌توان از طیف های فرکانسی استفاده دوچندان کرد. این روش به ویژه در ارسال سیگنال های  ماهواره ای و فضایی بسیار استفاده می‌شود.

المان جریان:

المان های  جریان به شکل فرضی، یک قطعه بی‌نهایت کوچک رسانا است که جریان متغیری را حمل می‌کند. آنتن دوقطبی به‌ حالت فیزیکی قابل ساختن نیست زیرا که در حقیقت برای تولید جریان های نیاز به نقطه‌ای برای وارد شدن به جریان و یک نقطه برای خارج شدن ا جریان است. اما به‌طور واقعی تر، یک قطعه کوچک از سیم که قسمتی یا بخشی از یک چند قطبی است را به عنوان دو قطبی در نظر گرفته می‌شود و به همین علت است که، یک آنتن واقعی را به قسمت‌های کوچک تر تقسیم کرده تا بتوان آن را به‌طور تحلیلی مورد محاسبه  و برسی و آزمایش قرار داد.

دو قطبی کوتاه:

یک دو قطبی کوتاه به شکل فیزیکی و به شکل دو رسانای با طول کلی L که در مقایسه با طول موج بسیار کوچک تر  است در نظر گرفته می‌شود. دو سیم رسانا در مرکز دو قطبی با هم موازی و در یک راستا می‌شوند. همچنین فرض می کنیم که جریان در مرکز دو قطبی بیشینه است و به‌طور خطی در انتهای سیم به صفر نیز میل می‌کند.توجه شود که جهت جریان در هر دو شاخه ها آنتن هم جهت هستند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما