میدان مغناطیسی

میدان مغناطیسی - مطالعات ژئوتکنيک - مطالعات GPR - مطالعات الکترومغناطیس - مطالعات ژئوالکتریک

با پیدایش اصول اولیه و پایه مغناطیس و شناخته شدن ویژگی های میدان مغناطیسی، بشر به ابزارها و روش های گسترده کاربرد آن ها در صنایع گوناگون دست یافت اند. ساده و آسان ترین اثر نمایان شده از میدان های مغناطیسی که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم، خاصیت ایجاد شده در اطراف یک آهنرباست که سبب جذب فلزات می شود. اگر علاقه دارید با مفهوم این میدان، چگونگی پیدایش و کاربردهای آن آشنا شوید تا انتهای این متن با ما همراه باشید. در ادامه به مبحث میدان مغناطیسی می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

میدان مغناطیسی :

حرکت بارهای الکتریکی می تواند سبب ایجاد میدان مغناطیسی شود. میدان مغناطیسی را می توان با انواع خطوط شار مغناطیسی به خوبی نشان داد. در هر زمان جهت وسوی میدان با جهت خطوط شار مغناطیسی نشان داده می شود. قدرت آهنربا با فضاهای بین خطوط شار مغناطیسی رابطه مستقیم و خطی دارد. هرچه خطوط شار به یکدیگر نزدیک تر باشند، قدرت آهنربای نیز قوی تری نیز وجود دارد و هرچه دورتر شوند این قدرت ضعیف تر می باشد. خطوط شار را می توان با قرار دادن براده های آهن بر روی آهنربا نیز مشاهده کرد. میدان مغناطیسی براده های آهن را حرکت داده و آن ها را در خطوط شار مغناطیسی قرار می دهد.

مفهوم مغناطیس:

مغناطیس، پدیده مرتبط با میدان مغناطیسی است که از حرکت بارهای الکتریکی سبب می شوند. این حرکت می تواند اشکال مختلفی را به همراه داشته باشد. حرکت بارهای الکتریکی می تواند یک جریان الکتریکی در یک رسانا یا ذرات بارداری باشند که
در فضا حرکت می کنند یا می تواند حرکت الکترون در یک مدار اتمی باشند. مغناطیس هم چنین با ذرات بنیادی مثل الکترون همراه است که خاصیتی به نام چرخش یا اسپین دارند. اساس اصلی  و مهم مغناطیس، میدان و تاثیرات آن بر روی ماده است. از میدان مغناطیسی گاهی اوقات به عنوان القای مغناطیسی یا چگالی شار مغناطیسی نیز یاد می شنود. این میدان همیشه با نشان B نمایش داده می شود. مغناطیس در یک میدان مغناطیسی با یک میدان الکتریکی کاملا مختلف است. خطوط میدان الکتریکی می توانند با یک بار آغاز و خاتمه پیدا کنند؛ اما میدان مغناطیس در آلیاژهای آهنربا همیشگی است.

شدت میدان مغناطیسی:

همان طور که بیان شد، میدان مغناطیسی ممکن است توسط خطوط مداوم نیرو یا شار مغناطیسی نیز نشان داده شوند که
از قطب های مغناطیسی شمال بیرون می آیند و به قطب های مغناطیسی جنوب نیز وارد می شوند

نحوه نمایش :

میدان مغناطیسی ممکن است از نظر ریاضی با مقادیری به نام بردارهایی که دارای جهت و اندازه هستند، نشان داده شوند.

از دو بردار متفاوت برای نشان دادن یک میدان مغناطیسی استفاده می شود:

  • چگالی شار مغناطیسی یا القای مغناطیسی که با نشان B نمایش داده می شود.
  • قدرت یا شدت میدان که با نشان H نمایش داده می شود.

میدان مغناطیسی زمین چگونه است؟

میدان مغناطیسی زمین هم چنین به عنوان میدان ژئومغناطیسی (geomagnetic field) نیز شناخته می شود. magnetic field در زمین از فضای درونی زمین به خارج از فضا گسترش می یابد. جایی که با خورشید و جریان ذرات باردار که از خورشید بیرون می آید، ارتباط دارد. میدان ژئومغناطیسی در زمین به علت حرکت جریان های مواد مذاب داخل هسته زمین که بار الکتریکی ایجاد می کنند، تولید می شوند. این بار الکتریکی از همرفت (انتقال گرمای مولکول های مذاب) آهن ذوب شده و نیکل در هسته زمین تشکیل می شود. بنابراین، جریان همرفت برای تخلیه بار الکتریکی باید از هسته زمین نیز خارج شود. که این یک فرآیندی طبیعی به نام ژئودینامو (geodynamo) است. باید بدانید که بزرگی B زمین در سطح آن از 25 تا 65 میکروتیو (μT) یا 0.25 تا 0.65 گاوس (gauss) است. این میدان حدودا یک میدان دو قطبی مغناطیسی است که هم اکنون با توجه به محور چرخشی زمین با زاویه حدود 11 درجه متمایل می شود. این طور به نظر می رسد یک آهنربای میله ای عظیم در آن زاویه، درست در مرکز زمین  و وسط قرار دارد.

 قطب های ژئومغناطیسی زمین یا Earth Geomagnetic pole :

قطب های ژئومغناطیسی شمالی و جنوبی نقاطی واقع در طرفین مقابل هم در زمین هستند که محور دو قطبی سطح زمین را از وسط و مرکز قطع می کند؛ بنابراین برخلاف قطب های مغناطیسی حقیقی، قطب های ژئومغناطیسی همیشه به ترتیب دارای یک درجه عرض و یک درجه مکمل طول جغرافیایی میباشند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما