مدول یانگ

مدول یانگ - آزمایشات درون چاهی - آزمایش دانهول - ژئوفیزیک - مطالعات ژئوالکتریک

مدول یانگ معیار و مقیاسی برای سنجش میزان مقاومت مواد جامد در برابر تغییر شکل الاستیک و یا به عبارتی دیگر سنجش سفتی آن ها است. این کمیت، تنش (نیروهای وارد شده در واحد سطح) را به کرنش (تغییر شکل نسبی) در امتداد یک خط یا محور مربوط و متصل می کند. در ادامه به مبحث مدول یانگ می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

مفهوم مدول یانگ:

برای درک ساده تر و آسان تر  این مطلب، یک کش لاستیکی را نیز در نظر بگیرید. با اعمال تنش بسیار کم، می توانید تغییر شکل های ارتجاعی زیادی را در آن ایجاد کنید. پس از برداشتن نیروها، مشاهده می کنید که کش به وضعیت اولیه خود برمی گردد. بنابراین این کش مدول کمی را دارد. اما در مقابل، برای تغییر شکل ارتجاعی یک تکه از فولاد ساختمانی باید نیرو و تنش بسیار بالایی را به آن وارد کنید. بنابراین این فولاد، مدول یانگ بالایی را نیز دارد از این نمونه می توان به راحتی متوجه شد که مواد منعطف مثل چوب، پلاستیک، چرم و برخی فلزات مثل منیزیم مدول یانگ پایینی دارند و به عبارتی دیگر الاستیک (Elastic) هستند، در حالی که موادی مثل الماس، فولادهای پرکربن، کاربیدهای سمانته و … مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع تغییر شکل ارتجاعی را نشان می دهند و سفت (Stiff) هستند

مدول یانگ از چه زمانی مطرح شد؟

مفهوم اساسی و اصولی آن مدول یانگ توسط دانشمند و مهندس سوئیسی «لئونارد اویلر» که در سال 1727 توصیف شد. حدود پنجاه سال بعد، در سال 1782، دانشمند ایتالیایی «جوردانو ریکاتی» آزمایشاتی را انجام داد که سبب به محاسبات مدرن مدول یانگ شد. با این حال، این نامگذاری از دانشمند معروف انگلیسی «توماس یانگ» گرفته شده است.

یانگ محاسبات مربوط به مدول یانگ را در سخنرانی موسوم به «فلسفه طبیعی و هنرهای مکانیکی» یا (Natural Philosophy and the Mechanical Arts) در سال 1807 توصیف و بیان کرد. بسیاری معتقدند مدول یانگ در اصل باید مدول ریکاتی نیز نامیده شود، اما چون ممکن است منجر به سردرگمی گرد، از این نام در محافل و مقالات علمی نیز استفاده نمی شود.

مدول یانگ به جهت گیری ماده خود بستگی دارد:

مدول یانگ اکثر به جهت گیری ماده (Orientation Of Material) نیز بستگی دارد. خواص مکانیکی مواد ایزوتروپیک یا همسانگرد، از هر جهت یکسان و مشابه هستند. به عنوان نمونه می توان به فلزات و سرامیک های خالص نیز اشاره کرد.

کار مکانیکی روی ماده یا افزودن ناخالصی به آن نیز می تواند نوعی ساختار دانه ای را ایجاد کند که خواص مکانیکی را جهت دار می کند. در این حالت، مواد انیزوتروپیک یا ناهمسانگرد «Anisotropic» را تشکیل خواهد داد. این مواد بسته به اعمال نیرو در امتداد مرزهای دانه یا عمود بر آن ها است ، مدول های متفاوتی در جهات متفاوت خواهند داشت. آشناترین نمونه برای مواد ناهمسانگرد چوب، بتن آرمه و الیاف کربن هستند.

مدول یانگ را با مدول الاستیک یکسان نگیرید:

یک سوال دائم: معنی کلمۀ «مدول» را می دانید؟ این کلمه به معنا و مفهمو «معیار» است. ممکن است شما مدول یانگ را با عنوان «مدول الاستیک» شناخته باشید. اما به خاطر داشته باشید که برای سنجش الاستیسیته، عبارات  و مفاهیم بسیاری وجود دارد:

  • مدول یانگ (E): انعطاف پذیری کششی را در امتداد یک خط و تحت نیروهای متضاد (Opposing Forces) نشان می دهند. این پارامتر بیانگر نسبت مقدار تنش کششی به کرنش کششی است.
  • مدول بالک (K): مثل مدول یانگ است، با این اختلاف که در سه بعد تعریف می شود. مدول بالک معیاری برای اندازه گیری الاستیسیتۀ حجمی است که با تقسیم تنش حجمی بر کرنش حجمی کاملا محاسبه می شود.
  • مدول برشی یا مدول صلبیت (G): برش ماده را توصیف می کند که به دلیل اعمال نیروهای مخالف جهت هم اتفاق می افتند. این مدول با تقسیم تنش برشی بر کرنش برشی محاسبه می گردد.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما