مفهوم گمانه

مفهوم گمانه - مطالعات الکترومغناطیس - مطالعات ژئوالکتریک - مطالعات GPR - مطالعات ژئوفیزیک

گمانه زنی یا سنداژ به حفر چاه های مطالعاتی جهت بررسی قشرهای متفاوت زمین محل احداث سازه جهت شناسایی انواع پارامترهای فیزیکی و دینامیکی آن است. این چاه های مطالعاتی پیش از شروع عملیات ساختمانی حفر شده و با استفاده از یک سری آزمایش های صحرایی و آزمایشگاهی، مشخصات مصالح برداشت شده از این گمانه ها، تعیین می شود. همچنین بدین طریق می توان به سطح آب های زیرزمینی و وضعیت شیمیایی خاک زیر پی نیز دست پیدا کرد. در ادامه به مبحث مفهوم گمانه می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

حداقل میزان عمق لازم برای حفاری :

حداقل عمق لازم برای حفر گمانه ها جهت انجام مطالعات مساوی است با عمقی که تنش ناشی از سرباز سازه روی آن به ۱۰ درصد تنش زیر شالوده برسد . به شکل معمول و تجربه مهندسی ، یک و نیم برابر ارتفاع ساختمان ، خاک زیر شالوده تحت تاثیر آن قرار می گیرد. پیشنهاد می گردد تا این ارتفاع مقاومت خاک را مورد بررسی قرارگیرد.

روش های حفاری:

جهت های حفر گمانه های ماشینی روش های متفاوتی وجود دارد. ۴ روش زیر بهترین روش های انجام حفاری خاک هستند.

حفاری مارپیچی: یکی از متداول ترین و رایج ترین روش های حفر گمانه است که مته به شکل مارپیچ در زمین پیش می رود که غالبا در زمین های نرم و نیمه سخت مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد دارند.

حفاری شستشویی یا آبشویی: روشی ساده و آسان برای گمانه زنی که در حفاری زمین های نیمه سخت کاربرد دارد و اغلب سوراخ های ایجاد شده به واسطه این روش قطری در حدود ۱۵ سانتیمتر دارد.

روش ضربه ای : این روش حفاری مختص خاک های بسیار سخت و متراکم است اما به لحاظ اقتصادی متناسب نبوده و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

روش حفر دورانی یا روتاری: حفاری دورانی معمولا در همه انواع و مدل  خاک کاربرد دارد و برای مغزه گیری مورد توجه است.

تثبیت جدار چاه های ریزشی:

در گمانه هایی ژئوتکنیک که با مشکل ریزش دیواره چاه  نیز مواجه هستیم جهت تثبیت دیواره گمانه ها چندین روش متفاوت داریم اما در نخست بایستی گمانه ها را از نظر ریزش جدار به دو گروه کلی زیر تقسیم بندی کنیم:

۱- گمانه ژئوتکنیک با پتانسیل ریزش جداری کم

۲- گمانه ژئوتکنیک با پتانسیل ریزش جداری بالا

در گمانه هایی که پتانسیل ریزش جدار کم است مثل خاک هایی که دارای مقدار کمی چسبندگی بوده و به اصطلاح حاوی سیمانتاسیون هستند، راه مناسبی برای جلوگیری از ریزش های جدار گمانه، استفاده از گل های حفاری است. متداول ترین و رایج ترین گل حفاری، گل بنتونیت است که در استفاده از آن، باید غلظت رس بنتونیت به آب کاملا بررسی گردد چرا که غلظت بالا به پمپ گل بنتونیت آسیب های جدی و مخربی وارد خواهد کرد.

در گمانه های با پتانسیل ریزش بالا، بهترین روش استفاده از لوله کیسینگ یا جدار آن می باشد که تا عمق مورد نظر حفاری کار گذاشته می شود تا از ریزش جدار گمانه ها جلوگیری به عمل بیاید. اما به علت اینکه ممکن است عمق گمانه زیاد باشد و نتوان در عمق های بسیار بالا دیگر از جدار کیسینگ کمک گرفت،چرا که از دوغاب سیمان نیز می توان استفاده کرد. دوغاب سیمان با غلظت مناسبی نخست در گمانه تزریق شده سپس بعد از ۲۴ ساعت، با احتساب گمانه ای با اندازه کوچکتر از گمانه دوغاب ریزی شده، حفاری انجام شده و دوغاب از وسط شکافته می گردد.

طریق دیگر شناسایی خاک حفر چاهک های آزمایش است که قطر آن ها در مقایسه با گمانه ها بسیار بیشتر است. این چاهک ها به شکل  دستی و یا با استفاده از بیلهایی مکانیکی حفر می شوند و عمق کمتری نسبت به گمانه دارند. از این طریق می توان برای نمونه گیری به ابعاد بزرگ و آزمایش بارگذاری در اعماق متفاوت خاک استفاده کرد.

تعداد و عمق لازم برای گمانه ها:

برپایه مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان، تعداد گمانه های لازم برای حفاری برپایه سطح همکف پروژه و شرایط ژئوتکنیکی محل مورد نظر تعیین می شود.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما