رشته اقیانوس نگاری

رشته اقیانوس نگاری - مطالعات ژئوتکنيک - اکتشاف آب - ژئوفیزیک

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


اقیانوس شناسی نیز یکی از رشته های دانشگاهی و جهانی مهم است که زیاد معروف نیست و شاید اسمش را کم تر شنیده باشید که به مطالعه اقیانوس ها بستر آن و موجودات آن میپرازد. کارشناسی اقیانوس شناسی حاوی مجموعه ای از فعالیت های آموزشی و پزوهشی در زمینه انواع مسائل اقیانوس شناسی از جمله فیزیک دریا، زمین شناسی دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا و آلودگی و حفات محیط زیست دریا است. در ادامه به مبحث رشته اقیانوس نگاری می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

رشته اقیانوس نگاری

زمین شناسی اقیانوس ها به بررسی و ارزیابی ماهیت زمین در اعماق اقیانوس ها می پردازد. برای نمونه اینکه چگونه حوزه های اقیانوسی ایجاد شده و از بین میروند و یا تبادل مواد در اعماق این آب ها چگونه صورت می گیرد جز دانش این رشته می باشد.

رخداد چنین فرایندهایی که بوسیله مشاهدات مستقیم و مدل سازی کامپیوتری مورد مطالعه قرار می گیرند ممکن است چند سال یا میلیون ها سال نیز طول بکشد.

زمین شناسی اقیانوس ها مطالعه شاخه ژئولوژی زمین هایی است که با آب پوشیده شده اند. زمین شناسان دریایی به جمع آوری اطلاعات در مورد توپوگرافی و نیز اشکال کف اقیانوس ها، توزیع و انواع رسوبات این اعماق، ترکیب و ساختار زیرین اقیانوسها و فرآیندهای زمین شناسی (تئوری تکتونیک صفحه ای) می پردازد. با کمک این داده های اطلاعاتی، آنها منابع فراوان معدنی موجود در کف اقیانوس ها را ارزیابی و برسی میکند . احتمال رویداد های خطرات را پیش بینی می کنند. همین طور به مطالعه انواع فرآیندهای زمین شناسی می پردازند و درک علمی بشر را از زمین بالا می برند.

اقیانوس شناسی زمین شناختی

رسوب گذاری دریایی: در این شاخه به مطالعه توزیع رسوبات ساحلی و دریایی مربوط به هیدرودینامیکهای حاضر ونیز سیر شکل گیری انواع رسوبات کواترنری در محیط های انتقالی و دریایی و نیز رفتار سطوح آبی در برابر انواع نوساناتی که در نواحی رسوبی رخ می دهد، می پردازد.

دیرینه شناسی دریایی: در آزمایشگاه های دیرینه شناسی خرد از روزنه داران و استراکوداها به عنوان شاخص های زیستی برای توصیف کیفیت محیط های دریایی در نواحی ساحلی و برکه های کم عمق استفاده می شود چرا که این ارگانیسم ها به طور مستقیم نسبت به تغییرات پارامترهای زیست محیطی واکنش نشان می دهند.

چینه شناسی دریایی کواترنری: هدف از انجام این مطالعات درک تغییرات زیست محیطی است که دردوره پلیستوسن و هولوسن رخ می دهند و این کار با استفاده ازداده های حاصل از انالیزهای رسوب شناسی، زمین شناسی، چینه شناسی زیستی و نیز چینه شناسی لرزه ای صورت می گیرد. از اهداف دیگر این مطالعات درک سیر تکاملی زمین شناختی محیط های رسوبی نواحی ساحلی و قاره ای در قسمت شمالی کشور برزیل است (دمای ۱۶ تا ۲۹) درجه سانتی گراد.

هدف

بر اساس برنامه ریزی در مقطع کارشناسی ارشد فیزیک دریا دانش آموختگان این رشته قادر خواهند بود مهارت های علمی و عملی لازم را به گونه ای کسب نمایند که علاوه بر آمادگی برای تحصیلات در مقطع دکترا برای حل مسائل مطرح در فیزیک دریا به پژوهش و مطالعه بپردازند.
مقصود از مرحله کارشناسی اقیانوس شناسی تربیت انسان هایی است که با دانش کافی از اصول علمی اقیانوس ها و شناخت از مسائل علوم دریایی توانایی انجام خدمات زیر را داشته باشند ؛

۱- شناخت و تحقیق مسائل علمی در خصوص شیمی دریا، زمین شناسی دریا، فیزیک دریا، و زیست شناسی دریا.

۲- اماده شدن برای ادامه تحصیل در مقطع های بالاتر در باره هر یک از گرایش های مرتبط با دانش های دریایی.

رشته اقیانوس شناسی با همین هدف در مقطع کارشناسی تشکیل شده است. این رشته در مقطع کارشناسی دارای ۴ گرایش فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین شناسی دریا و زیست شناسی دریا است.

گرایش فیزیک دریا

فیزیک دریا شاخه ای از اقیانوس شناسی است که به شناخت پدیده ها و رویداد های درون دریا و محیط اطراف آن می پردازد. دانشجوی این گرایش با امواج دریا و جذر و مد، جریان های دریایی، جریان های ساحلی، گرفتن انرژی از دریا و موارد بی شمار دیگری آشنا می شود.

دروس اصلی:

بانی فیزیک دریا، مبانی شیمی دریا، مبانی زیست دریا ( جانوران دریایی )، مبانی زیست دریا ( گیاهان دریایی )، مبانی زمین شناسی فیزیکی دریا، هواشناسی عمومی، هواشناسی دریایی، ابزار شناسی و عملیات میدانی در دریا، اصول ناوبری و ایمنی در دریاف مبانی اکولوژی دریایی، آمار مقدماتی، آشنایی با ویژگی های زیستی آب های ایران، آشنایی با ویژگی های غیر زیستی آب های ایران، دور سنجی و سامانه های اطلاعات جغرافیایی، حقوق دریاها، آلاینده های دریایی و روش های کنترل آن، زبان تخصصی، رسوب شناسی، محیط زیست سواحل، اقتصاد، تجزیه و تحلیل داداه های اقیانوسی، روش تحقیق، پروژه.

گرایش زیست دریا

زیست دریا به بررسی و مطالعه خواص محیط آبی، بیولوژی آبزیان و فعالیت های آبزی پروری می پردازد. به عبارت دیگر در این رشته جانوران و گیاهان آبزی بررسی و مطالعه می شوند. همچنین دانشجویان به مطالعه اکولوژی دریا؛ یعنی بررسی آلودگی آب دریا و تاثیر آن بر محیط دریا می پردازند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما