سنگ های آتشفشانی

سنگ های آتشفشانی - مطالعات ژئوتکنيک - مطالعات GPR - اکتشاف آب - مطالعات ژئوفیزیک - آزمایشات درون چاهی - میدان گرانشی - آزمایش دانهول

سنگهای آتشفشانی کاربردهای  فراوانی در زندگی روزمره ما دارند. البته کاربرد این سنگها نیز بیشتر در ساخت و ساز ساختمان ها است و علت این موضوع هم سبک بودن وزن این نوع سنگ ها است. در ادامه به مبحث سنگ های آتشفشانی می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

سنگ آتشفشانی چیست؟

کوههای آتشفشانی هنگامی که مواد مذاب درونشان را بالا می آید و با فشار و سرعت نیز از زمین خارج شده و به هوا نیز پرتاب می شود که این مواد مذاب را گدازه می گویند که وقتی با فشار از دهانه کوه آتشفشان خارج میشود و در اثر تماس با هوای سرد جو اطراف دمای خود را از دست داده و تشکیل سنگ های آتشفشانی را می دهد. این مواد مذاب بسیار داغ بوده و اگر با انسان یا هر موجود زنده ای برخورد داشته باشند سبب از بین رفتن آن می شود. بزرگترین آتشفشان روی زمین در هاوایی است که مائونا لوا نیز نام دارد.

سنگ های آتشفشانی چطور تشکیل می گردند؟

گدازه های آتشفشانی بعد از خروج از لایه های داخل زمین در اثر تماس با هوای بیرون به مرور سفت می شود و سنگهای متفاوت به وجود می آید.این سنگها بسته به موادی از زمین خارج شده و محیط بیرنی اطرافشان اعم از آب و هوا نوع شان فرق می کند از جمله گرانیت، پوکه معدنی، سنگ پا و …

انواع نام سنگ های آتشفشانی:

  • سنگ لاتیت
  • سنگ پوکه
  • سنگ پا
  • سنگ تراکیت
  • سنگ آندزیت و بازالت
  • سنگ های تفریتی، بازانیت و فنولیتی
  • سنگ ریولیتی
  • و …

علت فوران آتشفشان ها چیست؟

فوران آتشفشان ها پدیده و رخدادی طبیعی است که از همان ابتدای تاریخ بر روی کره ی زمین نیز رخ می داده است، و علت آن این است که مواد موجود درون کوه ها بخاطر نزدیکی به هسته زمین و حرارات بسیار بالای موجود در آن به شکل مواد مذاب در می آیند و پس از مدتی به سطح زمین نیز راه می یابند موادی که به سطح های زمین می رسند همراه با بوی بد یا گازهای سمی مانند دی اکسید کربن، بخار آب و دی اکسید گوگرد هستند. مواد موجود پس از اینکه توسط هوا سرد شدند به سنگ های آتشفشانی نیز تبدیل می شوند، آتشفشان ها نه فقط بر روی خشکی بلکه در زیر آب و یا در هوای برفی نیز پدیدار می شوند. فوران آتشفشان ها با یکدیگر مختلف است و همه آتشفشان ها مانند یکدیگر فوران نمی کنند، شکل دهانه کوه، محلی که دهانه آتشفشان در آن قرار دارد و شکل خود کوه و نوعی که مواد از آتشفشان را خارج می شوند سبب ایجاد اختلاف در فوران در کوه ها می شود. نوع و جنس سنگ های آتشفشانی و کاربرد های آنها نیز با یکدیگر کاملا متفاوت و مختلف  است و از هر کدام آنها در صنایع مختلفی استفاده می شود .

آیا ماگما همان گدازه است؟

بهتر است درنخست مفهوم ماگما را به خوبی بررسی نماییم،ماگما همان مواد درون لایه های زمین و داخل کوه ها هستند که بر اثر دمای موجود در هسته زمین و همچنین فشار موجود به شکل مایع یا نیمه جامد درآمده.شاید در نظر اول ماگما و گدازه آتش فشان دارای معانی یکسانی و مشابه باشند ولی اینطور نیست و تفاوت هایی نیز بین آنها نیز است.

ماگما سنگی آتشفشانی است که به شکل کامل از مواد مذاب تشکیل می شود و زیر پوسته زمین یافت می شود در حالی که گدازه های آتشفشانی خودش به سطح زمین راه می یابند، به سنگ های موجود داخل کره زمین ماگما می گویند. ماگما ها چندین مایل در زیر زمین قرار دارند و به بالا می آیند.

ماگما حاوی تکه سنگ هایی است که اطراف آتشفشان ها، کریستال ها و گازهای حل شده می باشد، ماگما های آتشفشان ها از اکسیژن، سیلیکون، آلومینیوم، منیزیوم، کلسیم، آهن، سدیم، پتاسیم، منگنز و مقدار کمتری از دیگر عناصر تشکیل شده است. همین ترکیبات موجود در ماگما ثبب شده تا در هنگام انجماد و سرد شدن ماگما،بلورهایی از مواد معدنی گوناگون تشکیل دهد. در اصل ماگما سنگی تشکیل شده از مواد مذاب است که درون سطح زمین است ،اما گدازه مایع داغ و قرمز رنگ  می باشد که از دهانه آتشفشان خارج می شود، البته گدازه و ماگما از لحاظ ترکیبات شیمیایی شباهت هایی نیز به هم دارند، گدازه ها از کریستال، مایع و حباب ها ساخته می شوند.

گدازه آتشفشانی نیز مثل ماگما حاوی مواد معدنی است مانند سیلیکون، سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و بسیاری از عناصر دیگر می باشد .  زمانی که گدازه غلظت کافی را نداشته باشد گاز درون آن به آسانی خارج می شود، این در حالی است که اگر گاز موجود درون گدازه کامل خارج نشود،این گاز فشرده می شود و به شکل انفجار خارج می شوند. زمانی که گدازه تازه از آتشفشان خارج می شود به شکل مذاب است و دمای گدازه در آن حالت حدود 700 تا 1200 درجه سلسیوس است، گدازه منجمد شده آتشفشانی ماده شدیدی را به وجود می آورد که حاوی غلظت بالای از عنصر سیلیس است که نام آن شیشه آتشفشانی است. در اصل ماگما و گدازه هر دو سنگ آتشفشانی مهم هستند و اختلاف  آنها در این است که ماگما در زیر سطح زمین و به شکل فشرده قرار دارد در حالی که گدازه بالا تر از سطح زمین قرار دارند در اصل گدازه خودش را جاری می شود. ماگما و گدازه از لحاظ ویژگی های شیمیایی مانند هم هستند ولی از لحاظ فیزکی کاملا متفاوت اند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – میدان گرانشی – آزمایش دانهول

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما