هواسپهر

هواسپهر - مطالعات الکترومغناطیس - آزمایشات درون چاهی - مطالعات ژئوتکنيک - مطالعات GPR - مطالعات ژئوالکتریک - آزمایشات درون چاهی

هواسپهر که با اسم های دیگری از مانند جو و اتمسفر نیز شناخته می گردد برای سیاره ما شبیه ژاکت می باشد. اتمسفری که سیاره ما را کامل احاطه کرده ما را گرم نگه می دارد ، به ما بیشترین اکسیژن می دهد تا نفس بکشیم و در حقیقت همان هوا می باشد .زمین یک سیاره بسیار عالی برای زندگی می باشد زیرا در اطراف خود فضای شگفت انگیزی را دارد. جو زمین مثل پوست یک پرتقال سیاره ما را احاطه کرده است. اما در همه جا یکسان و مشابه نیست و از لایه های متفاوت با کیفیت های مختلفی تشکیل شده است. هواسپهر از ۶ لایه تروپوسفر ، استراتوسفر ، مزوسفر ، ترموسفر ، یونوسفر و اگزوسفر تشکیل شده می باشد. در ادامه به مبحث هواسپهر می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

ترکیب هواسپهر زمین:

مفهوم هواسپهر همان اتمسفر می باشد و حاوی ترکیبی از گازها است که در درجه نخست حاوی ازت مولکولی (۷۸ درصد) و عنصر اکسیژن مولکولی (۲۱ درصد) است. همچنین مقادیر بسیار ناچیزی از گازهایی مثل آرگون (تقریباً ۱ درصد) ، بخار آب (به طور متوسط ۱ درصد اما متغیر) ، دی اکسید کربن (۰.۰۳۹۵درصد) و متان ( ۰.۰۰۰۱۸ درصد ) همراه با ذرات جامد و مایع نیز در جو زمین وجود دارند.

زمین در مقایسه با سیارات غول پیکر دارای یک میدان جاذبه بسیار ضعیف (به علت اندازه آن) و هوای گرم (به علت مجاورت با خورشید) بوده و فاقد رایج ترین و معروف ترین گازهای موجود در جهان یعنی هیدروژن و هلیوم می باشد.

اگرچه نیتروژن و اکسیژن هر دو برای زندگی انسان ها در کره زمین بسیار ضروری هستند اما تأثیر بسیار کمی بر آب و هوا و دیگر فرایندهای جوی دارند. اجزای متغیر اتمسفر که به مراتب کمتر از ۱ درصد جو را تشکیل می دهند ، تأثیر بسیار  زیادی بر آب و هوای کوتاه مدت و آب و هوای بلند مدت دارند. به عنوان نمونه ، تغییرات بخار آب در جو برای ما به عنوان رطوبت نسبی شناخته شده می باشد.

نکته مهم :

بخار آب ، CO2 ، CH4 ، N2O و SO2 همگی دارای ویژگی مهم و یکسانی هستند: آنها گرمای ساطع شده توسط زمین را به خوبی جذب می کنند و در نتیجه جو زمین را به خوبی گرم می کنند و آنچه را “اثر گلخانه ای” می نامیم را ایجاد می کنند. بدون این گازهای به اصطلاح گلخانه ای ، سطح زمین حدود ۳۰ درجه سانتی گراد خنک تر خواهند بود که برای زندگی بسیار سرد تر است.

اگرچه گاهی وقت ها اثر گلخانه ای به عنوان یک پدیده نامطلوب به تصویر کشیده می شوند ، اما مقادیر بسیار کمی از گازهایی مثل CO2 برای حفظ حیات ، فضای سیاره ما را گرم می کنند. از سوی دیگر ، گرم شدن کره زمین فرایندی جداگانه است که می تواند به علت افزایش مقدار گازهای گلخانه ای در جو زمین ایجاد شود.

دما در هواسپهر:

با بررسی ارزیابی های جمع آوری شده توسط رادیوسوند و هواپیماها (و بعداً توسط موشک ها) ، دانشمندان متوجه این امد شدند که جو کاملا یکنواخت نیست. مدت ها بود که بسیاری از مردم فهمیده بودند که دما را با ارتفاع کامل کاهش می یابد – اگر تا به حال از کوه های بلندی بالا رفته اید حتما متوجه شده اید که دما در قسمت بالای کوه بسیار کمتر است. در اتمسفر نیز زمین حدود ۱۸ کیلومتر بالاتر از سطح زمین دما به شکل ناگهانی تغییر می کند و با افزایش ارتفاع نیز شروع به افزایش خواهد کرد. کشف این وارونگی سبب به تقسیم جو به لایه هایی با خاصیت و ویژگی حرارتی متفاوت خواهد شد.

در پایین تر از ۱۲ تا ۱۸ کیلومتری جو که تروپوسفر گفته می شود تغییرات آب و هوا کاملا رخ می دهد ، ابرها تشکیل می شوند و باران می بارد ، باد می وزد ، رطوبت از مکانی به مکان دیگر نیز مختلف است و جو با سطح زیرین کاملا تعامل دارد. در درون تروپوسفر ، دما با ارتفاع با سرعت حدود ۶.۵ درجه سانتی گراد در هر کیلومتر را کاهش می یابد. در ارتفاع ۸،۸۵۶ متر کوه اورست جو زمین هنوز به کمتر از نیمه راه تروپوسفر نیز می رسد.

فشار در هواسپهر:

فشار اتمسفر را می توان وزن ستون فوقانی هوا در نظر گرفت. برخلاف دما ، فشار با افزایش ارتفاع به طور تصاعدی نیز کاهش می یابد. ردپای اتمسفر تا ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین کامل قابل تشخیص است ، اما ۸۰ درصد جرم اتمسفر در ۱۸ کیلومتری نزدیک سطح زمین قرار دارد. فشار اتمسفر اغلب به میلی بار (mb) اندازه گیری می شود. این واحد اندازه گیری معادل ۱ گرم در سانتی متر مربع می باشد. گاهاً از واحدهای دیگری مثل اتمسفر یا میلی متر جیوه نیز برای این منظور استفاده می گردد.

در سطح دریا فشار از محدوده ۹۶۰ تا ۱۰۵۰ میلی بار ، با متوسط ۱۰۱۳ میلی بار کاملا متغیر است. در بالای کوه اورست ، فشار تا ۳۰۰ میلی بار می رسد. از آنجا که فشار گاز به چگالی نیز مربوط است ، این فشار پایین به این مفهوم است که تقریباً یک سوم مولکولهای گازی استنشاق شده در هر تنفس در بالای کوه وجود دارد. به همین علت کوهنوردان هرچه بالاتر می روند تنگی نفس آن ها شدیدتر می گردد ، زیرا با هر تنفس اکسیژن کمتری را استشمام می کنند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – میدان گرانشی – آزمایش دانهول

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما