آتشفشان

آتشفشان - مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس

آتشفشان چیست:

آتشفشان‌ها‌ دهانه‌هایی هستند که در آن‌ها گدازه، تفرا (صخره های کوچک) و بخار به سطح خارجی زمین فوران می‌کنند. بسیاری از کوه‌ها با چین خوردگی، گسل، بالا آمدن و فرسایش پوسته زمین کامل شکل می‌گیرند. اما زمین‌های آتشفشانی در اثر تجمع آهسته گدازه فوران شده و ساخته شده است. دریچه ممکن است به شکل  یک فرورفتگی بسیار کوچک به شکل کاسه در قله یک مخروط یا کوهی به صورت سپر قابل مشاهده باشد. به واسطه تعدادی ترک در درون و زیر آتشفشان، دریچه هوا به یک یا چند محل ذخیره شده اند از سنگ مذاب یا تا حدی مذاب (ماگما) متصل می‌گردد. این ارتباط با ماگمای تازه سبب می‌شود که آتشفشان بارها و بارها در همان مکان به خوبی فوران کنند. به این ترتیب، آتشفشان بزرگتر و قوی تر می‌شود تا زمانی که دیگر پایدار نباشد. قطعاتی از آتشفشان هنگام ریزش سنگ یا رانش زمین کامل فرو می‌ریزند. در ادامه به مبحث آتشفشان می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

روند آتشفشان:

آتشفشان، در پوسته زمین یا سیاره یا ماهواره دیگری سبب می‌شود که از آنجا فوران سنگ‌های مذاب، قطعات سنگ داغ و گازهای داغ را ناشی می‌شود. فوران آتشفشان نمایانگر میزان قدرت زمین است. با این حال، در حالی که تماشای فوران‌ها بسیار دیدنی و مشکل  است، اما می‌تواند سبب تلفات فاجعه بار جانی و مالی، به ویژه در مناطق بسیار پرجمعیت در جهان شود. گاهی اوقات نیز  آتشفشان با تجمع ماگمای بسیار غنی از گاز (سنگ مذاب زیرزمینی) در مخازن بسیار نزدیک سطح زمین شروع می‌شود، قبل از آن‌ها می‌توان از انتشار بخار و گاز از دریچه‌های کوچک در زمین این پدیده را کاملا پیش بینی کرد. انفجار و زمین لرزه‌های کوچک، که ممکن است در اثر نوسان ماگمای متراکم و چسبناک در برابر انواع نوسان ماگمای بیشتر و عمیق تر  نفوذپذیر ایجاد شود، می‌تواند فوران آتشفشانی، به ویژه انفجارها را به خوبی نشان دهد.

در بعضی موارد، ماگما به عنوان یک گدازه بسیار نازک و مایع به سمت سطح مجراها بالا می‌رون د که یا به طور مداوم بیرون می‌ریزد یا مستقیماً در چشمه‌ها یا جداره‌های درخشان نیز شلیک می‌شود. در موارد دیگر نیز ، گازهای به دام افتاده ماگما را تکه تکه و خرد کرده و لخته‌های چسبناکی از گدازه را به هوا پرتاب می‌کنند. در فوران‌های بسیار شدیدتر، مجرای ماگما توسط یک انفجار بزرگ منفجر شده و قطعات جامد در ابر بزرگی از گاز پر از خاکستر که ده‌ها هزار متر به هوا بلند می‌شود، پرتاب می‌گردند. یکی از پدیده‌های هراس انگیز همراه با برخی فوران‌های انفجاری، nuée ardente یا جریان پیروکلاستیکمی باشد که، مخلوط سیال شده از گاز داغ و ذرات رشته‌ای است که جناح‌های آتشفشان را جارو کرده و همه چیز را در مسیر خود می‌سوزاند و از بین می برد. هنگامی که خاکستر در یک برفگیر یا یخچال طبیعی جمع می‌ گردد، مقدار زیادی یخ در سیل ذوب می‌شود و می‌تواند به عنوان یک جریان غیرقابل توقف از گل و لای آتشفشان به سوی پایین نیز هجوم آورد و در نتیجه تخریب بسیار بزرگی نیز رخ خواهد داد.

به عبارت دقیق‌تر، اصطلاح آتشفشان به مفهوم دریچه‌ای است که ماگما و دیگر مواد از آن به سطح فوران می‌کنند، اما همچنین می‌تواند به شکل زمینی ناشی از تجمع گدازه‌های جامد و بقایای آتشفشانی نزدیک دریچه نیز اشاره کند. به عنوان نمونه، می‌توان گفت که جریان‌های گدازه بزرگی از آتشفشان مائونا لائو در هاوایی نیز فوران می‌کنند و در اینجا به دریچه اشاره می‌شود. اما می توان گفت که مائونا لائو یک آتشفشان با شیب ملایم با اندازه بسیار بزرگ است و در این مورد مرجع شکل زمین است. شکل زمین‌های آتشفشانی در طی زمان در نتیجه فعالیت‌های آتشفشانی مکرر تکامل یافته است.

مائونا لائو نمونه‌ای از یک آتشفشان سپر می باشد که شکل یک زمین بزرگ با شیب ملایم دارد و از انفجارهای گدازه مایع تشکیل شده می باشد. کوه فوجی در ژاپن یک سازند کاملاً متفاوت می باشد. کوه فوجی با شیب‌های تند و شگفت انگیز خود که از لایه‌های خاکستر و گدازه تشکیل شده می باشد، یک آتشفشان چینه کلاسیک می باشد . ایسلند نمونه بسیار خوبی از فلات‌های آتشفشانی نیز ارائه می‌دهد، در حالی که کف دریا در اطراف ایسلند نمونه‌های بسیار عالی از ساختارهای آتشفشانی زیر دریایی را نیز ارائه می‌دهند.

جریان گدازه چیست :

محدوده ریشه آتشفشان‌ها 70 الی 200 کیلومتر (40 تا 120 مایل) زیر سطح زمین یافت می‌گردد. در آنجا و در گوشته فوقانی زمین، درجه حرارت به اندازه‌ای بالا است که سنگ را کاملا ذوب کرده و ماگما را ایجاد می‌کند. در این اعماق، ماگما به شکل کلی چگالی بسیار کمتری نسبت به سنگ‌های جامد اطراف و روی آن را دارد و بنابراین با نیروی شناور گرانش به سمت سطح های بالا می‌رود. در بعضی موارد گوشته به سطح بالا حرکت کند. در موارد دیگر و قبل از فوران به سطح، در مخازن بزرگ زیرزمینی معروف به اتاقک‌های ماگما این ماده نیز جمع آوری می‌شود. سنگ‌های مذاب که به سطح می‌رسند گدازه نام گذاری می‌شود.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – میدان گرانشی – آزمایش دانهول – آسیا ژئوفیزیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما