تعیین محل چاه ارت

تعیین محل چاه ارت - مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک - مطالعات الکترومغناطیس

می‌دانیم که خاک از دانه‌ هایی با اندازه‌های متفاوت تشکیل شده است که این دانه‌ ها در خاکهای دست نخورده، معمولا به همدیگر فشرده می شود و توده‌ ای متراکم را ایجاد می کنند. در این توده‌ های متراکم، دانه‌ های خاک در همدیگر فرو می رود و محیط تهی قابل توجهی بین خودشان باقی نمی ماند.به همین دلیل، سطوح تماس بین دانه‌ ها زیاد است و در نتیجه مقاومت الکتریکی کمی به وجود می آید، در حالی که در خاک‌ های دستی و نامتراکم،محیط هایی خالی زیاد مابین دانه‌ های خاک، سطوح تماس کمی به وجود می آورد و به همین علت مقاومت الکتریکی بیشتری پدید می‌آید. نکته‌ ی دیگر این که هر چه دانه‌ های خاک درشت‌ تر  هستند، فاصله‌های خالی زیادتری بین آن‌ ها به وجود می آید و مقاومت الکتریکی را افزایش خواهد داد. در ادامه به مبحث تعیین محل چاه ارت می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

تعیین محل چاه ارت

در حال حاظر نکته‌ ی بسیار مهم بیشتری را مورد توجه قرار خواهیم داد و آن این که تاثیرات مقاومت ویژه‌ ی خاک‌ های نزدیک و اطراف الکترود ارت در برابر چاه، بسیار بیشتر از اثر خاک‌ های دور از آن می باشد. توجه به این 2 مطلب مهم نشان خواهد داد که اجرای چاه ارت در زمین دست نخورده اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورت دستی بودن خاک‌ های سطحی، چاره آن این است که اول آن قدر پایین بیاییم تا به زمین دست نخورده برسیم و بعد کندن چاه را در زمینهای دست نخورده، به اندازه‌ ی کافی ادامه بدهیم. لازم  است که تنها آن قسمت از چاه که در خاک دست نخورده قرار می گیرد، ارزشمند و تاثیرگذار بوده و عمق مؤثر چاه نیز برابر ارتفاع همان قسمت است دقیقاً به همین علت است که در زمان اجرای چاه ارت باید الکترولیت اطراف الکترود را به خوبی بکوبد و متراکم کند. به دلیل اینکه این کار در کم کردن استحکام چاه، اثر فراوان خواهد داشت با توجه به این که سیم اتصال به الکترود ارت (که تا سطح خاک بالا آمده است) نیز مانند یک الکترود میله‌ ای عمل کرده و در کم کردن مقاومت کلی چاه تاثیرگذار است، کوبیدن خاک‌ های لایه‌ های بیشتر از الکترود نیز می‌تواند در کم کردن مقاومت چاه تاثیرگذار باشد و هر چقدر آن‌ ها را بیش‌ تر  بکوبید و متراکم نمایید، نتیجه‌ ی بهتری به وجود می آید.

در این قسمت بعضی خواص ارزشمند خاک بنتونیت مانند الکترولیت مشخص خواهد شد. دانه‌ بندی این خاک فوق‌ العاده ریز هستند، دارای خاصیت تورمی بیشتری است و در اثر تورم دور از آب‌ گیری،همه خلل و فرج موجود بین دانه‌ های خود را پر می کند و به تمام سطح های پیراونی نیز فشرده خواهد شد؛ و همین دلیل یکی از علت پایین بودن مقاومت الکتریکی چاه‌ های بنتونیتی می باشد. از طرفی دیگر، این توده‌ ی متراکم نیاز به کوبیدن نخواهد داشت و در نتیجه اجرای آن ساده است و استحکام حاصل از آن، بر خلاف الکترولیت‌ هایی مانند ذغال و نمکها، وابسته به چگونگی اجراها و دقت در کوبیدن الکترولیت نخواهد بود.

رطوبت و آب

همان گونه که در توضیح اثرات یخ‌ زدگی گفته شد، هدایت الکتریسیته در خاکها ماهیت شیمیایی دارند و از املاح حل شده در رطوبت خاک سر چشمه گرفته می شود. به همین دلیل، هرچه رطوبت زیادتری در خاک وجود داشته باشد، املاح زیادتری در آن حل می شود و جا به‌ جایی یون‌ ها نیز بهبود پیدا می کند.به همین دلیل، میزان هدایت آن نیز افزایش پیدا می کند، ولی برعکس انتظار، آن دسته از خاک‌ های سطحی یا زیر زمینی که به شکل دائم در معرض رطوبت زیاد قرار دارند دارای هدایت کمی می باشند به دلیل اینکه آب و رطوبت بسیار زیاد موجود در این خاک‌ ها، کم کم و به مرور زمان، املاح و حتی دانه‌ های ریز این خاک‌ ها را می شویند و با خود به مکان های دیگر می برد در نتیجه هدایت آن‌ ها به علت فقر املاح، کم است.

به همین دلیل با افزایش رطوبت خاک، هدایت آن افزایش پیدا می کند؛ ولی زمانی که مقدار این رطوبت بسیار زیاد باشد، ‌میزان هدایت کاهش می یابد. بل از این گفته شد که تاثیر مقاومت ویژه‌ ی خاک‌ های نزدیک و اطراف الکترود ارت در مقاومت چاه ها، بسیار زیادتر از اثر خاک‌ های دور از آن می باشد. به همین دلیل، بهتر است چاه ارت را آن قدر کنده شود تا به خاک مرطوب که دارای استحکام کمی‌ است، برسیم و  بعد درون خاک مرطوب نیز تا اندازه‌ ای حفاری را ادامه دهیم. به همین دلیل ، الکترود ارت در محاصره‌ی خاکی کم مقاومت قرار می گیرد. به ویژه قابل توجه می باشد که افزایش عمق چاه از یک جهت باعث کاهش مقاومت می شود و از سمت دیگر در اعماق زیادتر معمولا درصد رطوبت نیز افزایش پیدا کرده و به شکلی مضاعف باعث کاهش مقاومت الکتریکی آن خواهد شد.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – میدان گرانشی – آزمایش دانهول – آسیا ژئوفیزیک – مطالعات لرزه نگاری – دستگاه لرزه نگار درون چاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما