چاه ارت

چاه ارت - مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس

چاه ارت بخشی از سیستم ارتینگ است که با هدف تخلیه بسیار فوری در جریان الکتریکی کاملا ناخواسته به زمین نیز ایجاد می گردد. این نوع چاه با حفر یک چاه ایجاد میشود و با قرار دادن صفحه مسی درون آن و پر کردن با انواع مواد مخصوص پر می گردد. در ادامه به مبحث چاه ارت می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

 کاربرد و کار آرایی چاه ارت:

برای محافظت از جان وسلامت  افراد و همچنین انواع تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی در مقابل جریان های الکتریکی ناخواسته نیز این نوع جریان باید به زمین نیز منتقل گردد. جریان های بسیار قوی ناشی از صاعقه و ولتاژ های بسیار قوی نیز جزو این نوع موارد می باشد. به همین دلیل سیستم های ارتینگ طراحی و کاملا پیاده سازی می شود.

  • حفاظت از جان و سلامت همه  افراد در برابر نشتی ها در جریان
  • حفاظت از انواع تجهیزات مهم  الکترونیکی بر برابر انواع نشتی در جریان
  • حفاظت از افراد و تجهیزات در مقابل صاعقه و ولتاژهای با قدرت بسیار بالا و قوی
  • انتقال در جریان های ناشی از اتصال در برق به بدنه های دستگاه
  • انتقال در جریان های ناشی از اتصال انواع برق به ادوات فلزی مثل پایه کف کاذب، شاسی های فلزی و موارد های مشابه
  • جلوگیری از آتش سوزی ها بر اثر اتصال هایبرق با هادی که نقش زمین را ایفا میکند

 واحد اندازه گیری چاه ارت چیست؟

واحد اندازه گیری در چاه ارت مقاومت در چاه یا اهم است. این عدد برای ساختمان مسکونی و تجاری  زیر 5 اهم و برای اتاق سرور و اماکن بسیار حساس نیز زیر 2 اهم است.

انواع گوناگون چاه ارت:

این چاه به دو گونه مختلف ایجاد می گردد.

  • چاه ارت عمقی: این نوع روش مدل متداول و بسیار رایج در ایجاد چاه ارت می اشد. چاهی با عمق بسیار  بالا حفر می شود. سپس صفحه مسی درون آن قرار داده شده و با مواد مخصوص نیز پر می شود.
  • چاه ارت سطحی: این روش هنگامی که انجام می پذیرد که امکان حفر چاه عمیق برای ما نیز به هیچ وجه وجود ندارد.

لوازم مخصوص و مورد استفاده چاه ارت:

  • صفحه های مسی: صفحه های مسی چاه ارت در ابعاد مختلف و متفاوت و به قطر های 3 و یا 5 میلیمتر نیز تولید می شود. ابعاد این نوع  صفحه برای مناطق مرطوب در حدود  40*40، و در محیط نیمه مرطوب در حدود50*50 و در محیط کاملا خشک در حدود 70*70 مناسب می باشد. هر چه ابعاد این صفحه نیز بزرگ تر و قطر آن نیز بیشتر باشد رسانایی  بهتری نیز خواهیم داشت و طول عمر چاه نیز بسیار بالاتر می رود. در حالت معمولی و برای اتاق سرور صفحه مسی در حدود  60*60 با درجه خلوص نسبتا بالا کاملا مناسب است.
  • سیم های مسی بدون روکش: سیم های مسی بدون روکش با قطر حدود 50 تاحدود  95 برای اتصال صفحه به شینه های ارت انتخاب می گردد.
  • مواد کاهنده: این مواد برای کاهش مقدار مقاومت خاک در دور صفحه نیز ریخته می شود. در قدیم از مخلوط های ذغال و نمک به عنوان یک کاهنده اساسی و مهم استفاده می شد.  اکنون از بنتونیت یا دیگر مواد تولید شده نیز دارای تاییدیه استفاده می گردد.
  • ژل کاهنده: این نوع ژل با ترکیب ها با مواد کاهنده نیز سبب کاهش مقدار بیشتر در مقاومت های خاک و بالاتر رفتن در عمر چاه نیز می گردد.
  • خاک رس یا خاک سرند شده: برای پر کردن در دیگر فضای موجود چاه
  • لوله پولیکا: یک لوله پلیکا سوراخ سوراخ شده نیز برای آبیاری در چاه ارت قرار داده میشود
  • جعبه ارت: بر روی دیوار یا در محلی قرار داه شده و سیم ارت چاه و دیگر سیم های ارت در آن کاملا سربندی می گردد.
  • کابشو: برای اتصال بر سر کابل های مسی چاه به شینه ارت متناسب با سایز و اندزه کابل

روش های ایجاد چاه های ارت استاندارد

 انتخاب در محل های حفر چاه

مکان بسیار مناسبی در  جهت چاه ارت انتخاب می کنیم. برای اینکار کمترین میزان ارتفاع به علت رسیدن به رطوبت با عمق بسیار کمتر بهترین مکان ممکن برای حفر چاه می باشد. مکان هایی که آبیاری می شوند یا بیشترین رطوبت ممکن را دارند مثل باغچه نقاط مناسبی برای حفر چاه ارت نمی باشد.

 حفر چاه ارت به چه شکل است ؟

با توجه به نوع و فرم و چگونی خاک و میزان مقاومت زمین چاه به ارتفاع مورد نیاز خود حفر می گردد. حفاری تا رسیدن به یک خاک مرطوب و عالی  انجام می پذیرد. عمق چاه ارت حدودا بین 4 متر تا 8 متر در اغلب موارد در نظر گرفته می شود. دهانه چاه معمولا 80 سانتی متر  در نظر گرفته می شود. در مناطقی که زمین دارای رطوبت بسیار بیشتری می باشد مثل شمال کشور یا زمین های کشاورزی نیز عمق کمتری را مورد نیاز می باشد و در زمین های سنگی و شنی نیز نیاز به عمق های بیشتری داریم. عمق های 6 متر معمولا برای این نوع چاه مناسب می باشد.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – میدان گرانشی – آزمایش دانهول – آسیا ژئوفیزیک – مطالعات لرزه نگاری – دستگاه لرزه نگار درون چاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما