قالب های تونل

قالب های تونل - مطالعات ژئوالکتریک - مطالعات GPR - اکتشاف آب - ژئوفیزیک - مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی

قالب های تونل قالب هایی می باشند که برای ساخت انواع تونل های بتنی و انواع تاسیسات مختلف دفاعی از آن ها در صنعت تونل سازی استفاده می گردد. قالب های تونل در مقطع های مختلف طراحی و تهیه می شوند و با توجه به نوع و جایگاه تونل و نوع زمینی که تونل در آن حفر می گردد مورد استفاده نیز قرار می گیرند. استفاده از قالب های تونل نیز علاوه بر بالا بردن سرعت و تسهیل در اجرای کار آرماتور مصرفی در سازه را نیز به شدت کاهش می دهند. این نوع ویژگی ها سبب می شود که در هزینه های مصرفی در پروژه به مقدار قابل توجه صرفه جویی شود. در ادامه به مبحث قالب های تونل می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

بخش های سازنده در قالب تونل چیست؟

هر قالب تونل برای این که بتواند بار حاصل از بتن ریزی را به زمین انتقال دهد دارای بخشی به نام ارابه می باشد. خود ارابه حاوی ستون ثابت، ستون کشویی، سیستم چرخ، تیر طولی و تیر عرضی نیز است. در برخی از شرایط  و با توجه به میزان بار وارده به قالب نیز امکان این وجود دارد حاوی تیره ای فرعی و ستونک نیز باشد.

برای این که بتن سطحی صاف و کاملا یکپارچه ای را داشته باشد و بتواند بار ناشی از بتن ریزی را به خوبی تحمل کند در قالب های تونل مقطع پوسته ای نیزدر نظر می گیرند. این پوسته ها با توجه به اندازه و ابعاد مقطع نیز امکان دارد علاوه بر تاج یک یا دو دیواره یا به اصطلاح گلبرگ در هر بخش قالب نیز داشته باشند. بروی سگمنت های تاج و دیواره ها حفره هایی برای اتصال به لوله های پمپ بتن ریزی و بازدید بتن نیز قرار دارد.

ساخت قالب تونل چگونه و به چه شکل انجام می شود؟

سازه هایی که با این نوع قالب ها ساخته می گردد تونل هایی می باشند که با جان انسان ها رابطه کاملا مستقیم دارند  بر زندگی آن ها تاثیر میگذارند. بنابراین در ساخت این نوع قالب ها باید بسیار دقت کرد و موارد ایمنی را حتما رعایت و اجرا کرد. در طراحی این نوع قالب ها همه تلاش خود را می کنند که قالب هایی را بسازند که بتواند فشار های ناشی از بتن ریزی و هم چنین فشارهای وارده بر تونل را کاملا تاب بیاورد. پوسته که قسمتی مهمی از قالب های تونل می بشد و تاثیر به سزا و مهمی در بتون ریزی نیز دارند را توسط نرم افزارهای بسیاردقیق محاسباتی طراحی می کنند. با استفاده از این نرم افزارها فشارهای وارده و شرایط مختلف که سازه های ممکن در آن ها قرار بگیرد را کاملا شبیه سازی می کنند.

سیستم های قالب بندی تونلی:

سیستم نیمه تونلی

سیستم تونلی کامل

روش و چگونگی اجرای قالب

شیوه حفر تونل:

برای اجرای قالب تونل نخست به حفر و اجرا تونل می پردازند. حفر تونل به دو روش و مرحله سنتی و یا مکانیزه می تواند انجام میگردد. بعد از حفر برای جلوگیری از ریزش و تقویت این تونل از روش های راک بولت یا شاتکریت نیز استفاده می کنند. در این نوع روش ماسه و آب را کاملا با هم مخلوط می کنند و با پمپ های بادی به دیواره های تونل می پاشند و پخش میکنند. با این کار یک لایه 5 تا حدود 30 سانتی متری بر روی دیواره های ایجاد می گردد که باعث استحکام موقت در تونل می شود. بعد از این استحکام موقت دیواره همیشگی و بتنی تونل نیز ساخته می شود. برای ساخت این نوع دیواره دایمی از انواع قالب های تونل نیز استفاده می شود.

بتن ریزی در کف:

نخست بتن ریزی کف تونل انجام می گیرد. برای بتن ریزی کف می توان از روش های متفاوت و گوناگونی مثل روش سنتی شابلون زدن و همچنین می توان از قالب های تونلی نیز بهره برد و استفاده و اجرا کرد. همان طور که در شروع مطلب  گفتیم بتن ریزی در قالب به کمک ارابه و پوسته  نیز انجام می شود. قالب هایی که برای کف تونل استفاده می شود بر اساس و نوع شعاع انحنای تونل و به شکل معمول با شیب های نود درجه نیز ساخته می شوند.

فواید و مشکلات استفاده از قالب های تونلی

فواید این کار :

  • کیفیت و استاندارد بسیار بالای آن ها وسازه
  • طول عمر بسیار باای بتنی که به واسطه این قالب ها بتن ریزی شده است.
  • این نوع قالب های تونل در برابر انواع مختلف ضربه و زمین لرزه بسیار مقاوم هستند.
  • این قالب ها توسط نرم افزارهای بسیار دقیق مهندسی طراحی و ساخته می شوند.
  • کنترل کیفی دقیق بر اجرای تونل انجام می گیرد.
  • استفاده از این نوع قالب ها سرعت اجرای ساخت و ساز را به شدت افزایش می دهد.
  • استفاده از نیروهای انسانی در کار با این نوع قالب ها بسیار کاهش پیدا می کنند.
  • به همین دلیل و علت ایمنی بسیار بالای این قالب ها حوادثی که ممکن است در حین کار برای نیروی انسانی پیش بیاید به تبع نیز کاهش پیدا می کند.

معایب و مشکلات این کار

  • درست است که استفاده از این نوع قالب ها هزینه اجرای پروژه ها را تا حدودی  کاهش می دهد اما هزینه طراحی و تولید این نوع قالب کمی بالاست.
  • تجهیز کارگاه و تهیه مصالح موردنیاز نیز برای استفاده از این نوع قالب ها بالاست.
  • تاثیر تغییرات انواع شرایط آب و هوایی بر کیفیت بتن ریزی و ایجاد اختلال در آن نیز مکن است
  • اگر در کار توقفی یا مکثی ایجاد شود برای راه اندازی دوباره بتن ریزی باید هزینه ای دوباره و بیشتر کرد.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – میدان گرانشی – آزمایش دانهول – آسیا ژئوفیزیک – مطالعات لرزه نگاری – دستگاه لرزه نگار درون چاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما