رادار نافذ زمینی ( GPR )

رادار نافذ زمینی ( GPR ) - مطالعات الکترومغناطیس - مطالعات ژئوالکتریک - اکتشاف آب - مطالعات ژئوفیزیک

رادار نافذ زمینی ( GPR ) یک روش ژئوفیزیکی است که از پالس های رادار برای تصویربرداری از سطح زیرین استفاده می کند. این یک روش غیر نفوذی برای بررسی سطح زیرین برای بررسی تاسیسات زیرزمینی مانند بتن، آسفالت، فلزات، لوله‌ها، کابل‌ها یا بنایی است. این روش غیر مخرب از تابش الکترومغناطیسی در باند مایکروویو ( فرکانس‌های UHF / VHF ) طیف رادیویی استفاده می‌کند و سیگنال های منعکس شده از سازه های زیرسطحی را تشخیص می دهد. GPR می تواند در رسانه های مختلف از جمله سنگ، خاک، یخ، آب شیرین، روسازی ها و سازه ها کاربرد داشته باشد. رادارگرام نافذ زمینی جمع آوری شده درگورستان تاریخی در آلاباما ، ایالات متحده . ورود هذلولی (فلش) نشان دهنده وجود دیفراکتورهای مدفون در زیر سطح است که احتمالاً با دفن انسان مرتبط است. در ادامه مقاله به مبحث رادار نافذ زمینی ( GPR ) میپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفيزيک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنیک با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

رادار نافذ زمینی ( GPR )

GPR از امواج رادیویی با فرکانس بالا (معمولاً پلاریزه) استفاده می کند که معمولاً در محدوده 10 مگاهرتز تا 2.6 گیگاهرتز هستند. یک فرستنده و آنتن GPR انرژی الکترومغناطیسی را به زمین ساطع می کند. هنگامی که انرژی با یک جسم مدفون یا مرزی بین موادی با گذردهی های مختلف مواجه می شود، ممکن است منعکس یا شکسته شود یا به سطح پراکنده شود. سپس یک آنتن گیرنده می تواند تغییرات سیگنال برگشتی را ثبت کند. اصول مربوطه مشابه زلزله شناسی است، به جز اینکه روش های GPR انرژی الکترومغناطیسی را به جای انرژی صوتی اعمال می کنند، و انرژی ممکن است در مرزهایی که در آن خواص الکتریکی زیرسطحی به جای خواص مکانیکی زیرسطحی تغییر می کند، منعکس شود.

رسانایی الکتریکی زمین، فرکانس مرکزی ارسال شده و توان تابشی همگی ممکن است محدوده عمق موثر بررسی GPR را محدود کنند. افزایش رسانایی الکتریکی موج الکترومغناطیسی وارد شده را ضعیف میکند و در نتیجه عمق نفوذ کاهش می یابد. به دلیل مکانیسم های میرایی وابسته به فرکانس، فرکانس های بالاتر به فرکانس های پایین تر نفوذ نمی کنند. با این حال، فرکانس های بالاتر ممکن است وضوح بهبود یافته را ارائه دهند. بنابراین فرکانس کاری همیشه یک مبادله بین وضوح و نفوذ است. عمق بهینه نفوذ زیرسطحی در یخ به دست می آید که در آن عمق نفوذ می تواند به چندین هزار متر (تا سنگ بستر در گرینلند) در فرکانس های GPR پایین برسد. خاک های شنی خشک یا مواد خشک عظیم مانند گرانیت، سنگ آهک و بتن به جای رسانایی، مقاومتی دارند و عمق نفوذ می تواند تا 15 متر (49 فوت) باشد. با این حال، در خاک های مرطوب یا پر از رس و مواد با رسانایی الکتریکی بالا، نفوذ ممکن است به اندازه چند سانتی متر باشد.

آنتن‌های رادار نفوذ به زمین معمولاً برای قوی‌ترین قدرت سیگنال با زمین در تماس هستند. با این حال، آنتن های پرتاب هوایی GPR را می توان در بالای زمین استفاده کرد. متقاطع گمانه GPR در زمینه هیدروژئوفیزیک به عنوان وسیله ای ارزشمند برای ارزیابی وجود و مقدار آب خاک توسعه یافته است .

برنامه های کاربردی

GPR در تعدادی از زمینه ها کاربردهای زیادی دارد. در علوم زمین از آن برای مطالعه سنگ بستر، خاک، آب های زیرزمینی و یخ استفاده می شود. در جستجوی قطعات طلا و الماس در بسترهای شن آبرفتی، با یافتن تله های طبیعی در بستر نهرهای مدفون که پتانسیل تجمع ذرات سنگین تر را دارند، مفید است. ماه نورد چینی Yutu دارای یک GPR در قسمت زیرین خود برای بررسی خاک و پوسته ماه است.

کاربردهای مهندسی شامل آزمایش غیرمخرب (NDT) سازه ها و روسازی ها، مکان یابی سازه های مدفون و خطوط تاسیسات و مطالعه خاک و سنگ بستر می باشد. در اصلاح زیست محیطی، GPR برای تعریف محل های دفن زباله، توده های آلاینده و سایر مکان های اصلاح استفاده می شود، در حالی که در باستان شناسی برای نقشه برداری ویژگی های باستان شناسی و گورستان ها استفاده می شود . GPR در اجرای قانون برای مکان یابی گورهای مخفی و شواهد دفن شده استفاده می شود. کاربردهای نظامی شامل کشف مین، مهمات منفجر نشده و تونل است.

رادارهای گمانه با استفاده از GPR برای ترسیم سازه ها از یک گمانه در کاربردهای معدن زیرزمینی استفاده می شود. سیستم های رادار گمانه جهت دار مدرن قادر به تولید تصاویر سه بعدی از اندازه گیری در یک گمانه هستند.

یکی از کاربردهای اصلی دیگر رادارهای نفوذی زمین، مکان یابی تاسیسات زیرزمینی است. ابزارهای مکان یابی ابزار القایی الکترومغناطیسی استاندارد نیاز به رسانایی دارند. این ابزارها برای مکان یابی مجراهای پلاستیکی یا طوفان بتنی و فاضلاب بهداشتی ناکارآمد هستند. از آنجایی که GPR تغییرات در خواص دی الکتریک را در سطح زیرین تشخیص می دهد، می تواند برای مکان یابی ابزارهای غیر رسانا بسیار موثر باشد.

GPR اغلب در برنامه تلویزیونی Channel 4 Time Team استفاده می شد که از این فناوری برای تعیین یک منطقه مناسب برای بررسی با استفاده از حفاری استفاده می کرد. GPR همچنین برای بازیابی 150000 پوند باج نقدی که مایکل سامز در مزرعه ای دفن کرده بود، پس از ربودن یک عامل املاک در سال 1992 استفاده شد.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – اکتشاف آب

تماس : 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما