لرزه سنج ابزاری است که لرزش سطح زمین را که در اثر امواج لرزه ای ایجاد می شود ثبت می کند که اصطلاح لرزه نگار معمولاً به لرزه سنج و دستگاه ثبت ترکیبی اشاره دارد. در ادامه به مبحث مطالعه زلزله میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اولین ردیاب های زلزله

نخستین آشکارساز زلزله شناخته شده در سال 132 پس از میلاد توسط اخترشناس و ریاضیدان چانگ هنگ اختراع شد و او آن را «آب و هوای زلزله» نامید.

هر یک از هشت اژدها یک توپ از جنس برنزی در دهان داشتند هر زمان که حتی یک لرزش خفیف زمین رخ می داد، مکانیزمی در داخل لرزه نگار دهان یک اژدها را باز می کرد. توپ برنزی در دهان باز یکی از وزغ‌ها می‌افتاد و به اندازه‌ای سر و صدا می‌کرد که به کسی هشدار می‌داد که زلزله‌ای اتفاق افتاده است. نگهبانان امپراتوری با دیدن دهان کدام اژدها می‌توانستند بفهمند که زمین لرزه از کجا آمده است.

در سال 136 پس از میلاد دانشمندی چینی به نام چوک این متر را به روز کرد و آن را «سیسموسکوپ» نامید. ستون های مایع چسبناک جایگزین توپ های فلزی شدند. ارتفاعی که مایع کنار ظرف شسته شد، شدت آن را نشان داد و خطی که به نقاط حداکثر حرکت می‌پیوندد، جهت لرزش را نشان می‌داد.

لرزه نگارها

امروزه بیشتر لرزه نگارها الکترونیکی هستند، اما طراحی اولیه و اجزای آن هنوز یکسان است: یک درام با کاغذ روی آن، یک میله یا فنر با یک لولا در یک یا هر دو انتها، یک وزنه و یک خودکار. یک انتهای میله یا فنر به یک قطب یا جعبه فلزی متصل به زمین متصل می شود. وزنه در انتهای دیگر میله قرار می گیرد و خودکار به وزنه متصل می شود. درام پوشیده از کاغذ به قلم فشار می آورد و دائماً می چرخد. هنگام وقوع زلزله، همه چیز در لرزه نگار با زمین حرکت می کند به جز وزنی که قلم روی آن قرار دارد. همانطور که طبل و کاغذ در کنار قلم تکان می‌خورند، خودکار خطوطی پیچ‌خورده روی کاغذ ایجاد می‌کند و ثبتی از زلزله ایجاد می‌کند. این رکوردی که توسط لرزه نگار ایجاد می شود، لرزه نگار نامیده می شود .

با مطالعه لرزه نگاری، زلزله شناس می تواند بفهمد که زمین لرزه چقدر دور بوده و چقدر قوی بوده است. این رکورد به لرزه‌نگار نمی‌گوید که مرکز زمین‌لرزه دقیقاً کجا بوده است، فقط این که زلزله مایل‌ها یا کیلومترها دورتر از آن لرزه‌نگار رخ داده است. برای یافتن مرکز دقیق زمین لرزه، باید بدانید که حداقل دو لرزه نگار دیگر در سایر نقاط کشور یا جهان چه چیزی را ثبت کرده اند. یک دقیقه دیگر به آن خواهیم رسید. ابتدا باید نحوه خواندن لرزه نگاری را یاد بگیرید.

چگونه لرزه نگاری را بخوانم؟

هنگامی که به یک لرزه نگاری نگاه می کنید، خطوط وزش وار در سراسر آن وجود خواهد داشت. بیشتر این امواج آنقدر کوچک بودند که هیچکس آنها را حس نکرد. این ریز لرزه‌های کوچک می‌توانند در اثر فعالیت‌های نزدیک، مانند ترافیک سنگین یا باد، یا در اثر منابع دوردست مانند تعامل امواج با کف اقیانوس ایجاد شوند. آنها همچنین ممکن است ناشی از زمین لرزه هایی باشند که خیلی کوچک یا خیلی دور هستند و نمی توانند به عنوان زلزله شناخته شوند.

پس زلزله کدام تکان دهنده است؟ موج P اولین تکان دادن خواهد بود که بزرگتر از سیگنال های پس زمینه است). از آنجایی که امواج P سریعترین امواج لرزه ای هستند، معمولا اولین امواجی هستند که لرزه نگار شما ثبت می کند. مجموعه بعدی امواج لرزه ای در لرزه نگاری شما، امواج S خواهد بود. این امواج معمولا بزرگتر از امواج P هستند. امواجی که بین امواج P و S می رسند، امواجی هستند که به عنوان امواج P شروع شدند، اما از ویژگی های زمین یا سطح منعکس شدند و کمی بعد به ایستگاه لرزه نگاری رسیدند.

از کجا می توانم داده های لرزه ای را پیدا کنم؟

بسیاری از سازمان ها زمین لرزه ها را در سراسر جهان رصد می کنند. موسسات تحقیقاتی گنجانده شده برای لرزه نگاری یا IRIS، یک مرکز داده با هزاران ایستگاه لرزه نگاری فراهم می کند. برنامه لرزه نگاری در مدارس یک مکان عالی برای شروع است. می‌توانید داده‌های زلزله را با استفاده از نقشه جهان جستجو کنید و پیوندهایی به ایستگاه‌هایی که آن را ثبت کرده‌اند بیابید.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی