تست دانهول چیست ؟

تست دانهول چیست ؟ - مطالعات الکترومغناطیس - مطالعات GPR - اکتشاف آب - مطالعات ژئوفیزیک

آزمایش داون چاله (DHT) به منظور تعیین خواص فیزیکی خاک در محل مورد بررسی انجام می شود. زمان سفر از زمان تولید موج تا مشاهده توسط گیرنده را اندازه گیری می کند و سرعت انتشار مورد نیاز امواج الاستیک یعنی موج فشاری و برشی برای انتشار در خاک مورد نظر را پیش بینی می کند. در حالی که DHT رویکردی با وضوح پایین‌تر از تست متقاطع (CHT) است، تجزیه و تحلیل داده‌های DHT ساده و دقیق‌تر است. در ادامه به مبحث تست دانهول چیست میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

تست دانهول چیست؟

در آزمایش چاله، یک تخته چوبی یا صفحه فلزی روی سطح زمین ثابت می شود. صفحه فلزی برای ایجاد امواج الاستیک فشرده سازی و برش ضربه زده می شود. گیرنده هایی که در داخل گمانه ها تعبیه شده اند این امواج را مشاهده می کنند و زمان رسیدن این امواج را از نقطه مبدا به محل قرارگیری گیرنده ها ثبت می کنند.

موقعیت گیرنده ها (عمق) تغییر می کند و زمان مورد نیاز اندازه گیری می شود. داده های به دست آمده به صورت عمق در مقابل زمان رسم می شوند. شیب منحنی زمان سفر به پیش بینی پروفیل های سرعت موج تراکم و برشی کمک می کند.

در خدمات ژئوفیزیکی ما ، تست چاله توسط استاندارد ASTM D7400 به عنوان کیفیت استاندارد تعریف می‌شود و دستورالعمل‌های زیر را دنبال می‌کند:

  • امواج P و S در سطح و نزدیک به گمانه (معمولاً 5 متر) ایجاد می شوند. اینها با یک ژئوفون سه محوری در اعماق مختلف (معمولاً هر متر) در طول بررسی ثبت می شوند.
  • پروب ها باید با لوله پی وی سی لوله شوند و با تزریق دوغاب محکم به زمین متصل می شود که باید از پایین به بالا انجام شود تا از وجود فضای خالی جلوگیری شود.

برنامه های تست Downhole

تکنیک داون چاله ژئوفیزیکی در طراحی پی های ژئوتکنیکی ضروری است. استفاده دیگر از سرعت های برشی در ارزیابی روانگرایی خاک در طراحی ژئوتکنیکی یافت می شود. در مورد مواردی که نیاز به دانش ماژول های الاستیسیته دینامیکی مانند پورتال های تونلی و غیره دارند.

دانهول چیست؟

نوع Down-Hole بررسی ژئوفیزیکی یک تکنیک بررسی در حفره، بسیار دقیق و دقیق است که برای تعیین خواص فیزیکی – مکانیکی مواد تشکیل‌دهنده خاک زیرین استفاده می‌شود.

برای چه چیزی کاربرد دارد؟

با استفاده از تکنیک Down-Hole، می توان سرعت انتشار عمودی (میانگین و بازه)، امواج فشاری لرزه ای (P) و امواج عرضی یا برشی (S) را تعیین کرد. روش Down-Hole مزیت نداشتن افزایش سرعت لازم با عمق را به عنوان شرط نشان می‌دهد، زیرا زمان رسیدن امواج الاستیک را هنگام نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر بدون تحت تأثیر پدیده‌های انکساری ارزیابی می‌کنند. این امکان را برای ارزیابی هرگونه تغییر سرعت در بسته لیتوتیپ‌هایی که در حفاری با آن مواجه می‌شوند، می‌سازد.

چگونه انجامش بدهیم؟

این تکنیک بر اساس اندازه‌گیری زمان حرکت امواج الاستیک بین منبع لرزه‌ای قرار گرفته بر روی سطح و ژئوفون‌های قرار گرفته در داخل گمانه است که به طور مناسب با لوله PVC یا لوله ژئوتکنیکی تهویه شده است. سیستم لرزه ای نوع Down-Hole با قرار دادن یک یا چند سه قلو حسگر (افقی و عمودی) در داخل گمانه برای دریافت سیگنال های لرزه ای تولید شده بر روی سطح انجام می شود. انرژی دهی با استفاده از اغتشاش با استفاده از منبع مکانیکی، در وارونگی فاز به منظور قطبی کردن فازهای S بر روی صفحه افقی H با جهت گیری 180 انجام می شود. سرعت لرزه ای Vp و Vs اطلاعاتی مانند مدول های الاستیک را ارائه می دهد. و پارامترهای زمین شناسی در حفره هایی که تا عمق 30 متری گسترش یافته اند، اندازه گیری پارامتر Vs30 امکان پذیر خواهد بود.

تجزیه و تحلیل نتایج اجازه می دهد تا سرعت لرزه ای – تابع عمق، هم برای امواج فشاری P و هم برای امواج عرضی S ارزیابی شود. داده‌های به‌دست‌آمده اجازه می‌دهند تا سرعت‌های لرزه‌ای را با لایه‌های شناسایی‌شده در طول اجرای بررسی مکانیکی مرتبط کرده و پارامترهای مکانیکی مشخصه (ماژول‌های دینامیکی الاستیک) را ارزیابی کنند.

زمینه های کاربردی:

پس از پردازش دقیق داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار محاسباتی خاص، می‌توانیم اطلاعات بسیار دقیقی در مورد خاک زیرین که برای بسیاری از زمینه‌های کاری ضروری است به دست آوریم:

  • چینه شناسی پوشش های آبرفتی روی سنگ بستر.
  • طبقه بندی زمین پایه بر اساس NTC 2018.
  • محل نواحی شکسته.
  • ریزپهنه بندی لرزه ای

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما