آزمایش‌ های چاه

آزمایش‌ های چاه - آزمایش دانهول - مطالعات الکترومغناطیس - مطالعات GPR - مطالعات ژئوفیزیک - آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان 

آزمایش‌ های چاه و تشکیل، که مستلزم اندازه‌ گیری در حین جاری شدن سیالات از مخزن است، در تمام مراحل زندگی میادین نفت و گاز، از اکتشاف تا توسعه، تولید و تزریق انجام می‌شود. اپراتورها این آزمایش‌ها را انجام می‌دهند تا تعیین کنند که آیا یک سازند هیدروکربن‌ها را با نرخی تولید می‌کند یا به تولید آن ادامه می‌دهد که بازدهی معقولی در سرمایه‌ گذاری‌های بیشتر داشته باشد. اپراتورها همچنین از داده های آزمایشی برای تعیین محدودیت های مخزن و برنامه ریزی کارآمدترین روش ها برای تولید چاه ها و میادین استفاده می کنند. در ادامه به مبحث آزمایش‌ های چاه میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

آزمایش‌ های چاه

در طول آزمایش، اپراتورها فشار سازند را اندازه‌ گیری می‌کنند، سیالات سازند و مخزن را مشخص می‌کنند و نفوذ پذیری و آسیب پوستی به سازند را که در حین حفاری یا سایر عملیات چاه ایجاد می‌شود، تعیین می‌کنند. داده هایی که نشان می دهد چگونه سازند به افزایش و کاهش فشار در طول آزمایش واکنش نشان می دهد، همچنین می تواند اطلاعات مهمی را در مورد مخزن نشان دهد.

آزمایش‌های چاه و تشکیل نیز منابع اولیه داده‌ های حیاتی برای مدل‌ های مخزن هستند و ابزار اصلی برای تأیید یا تنظیم پارامترهای مدل مخزن توسط مهندسان هستند. مهندسان از این مدل‌ ها برای درک نحوه تعامل سیالات مخزن، شکل‌گیری و چاه استفاده می‌کنند و از آن دانش برای بهینه‌سازی استراتژی‌های تکمیل و توسعه استفاده می‌کنند.

اپراتورها پتانسیل تولید چاه ها را از طریق چندین روش آزمایشی به صورت مجزا یا ترکیبی ارزیابی می کنند. آنها ممکن است انتخاب کنند که یک آزمایش چاه تولید را انجام دهند که در آن چاه از طریق یک تکمیل موقت به یک جداکننده آزمایش جریان می یابد. یا ممکن است از تستر تشکیل سیم برای گرفتن نمونه های سیال و اندازه گیری فشار در ناحیه مورد نظر استفاده کنند. مهندسان گاهی اوقات هر دو نوع آزمایش را انجام می دهند.

جداکننده تست

جداکننده ها به گونه ای طراحی شده اند که سیالات تولید شده وارد ظرف شوند و در آنجا به اندازه کافی نگه داشته می شوند تا روغن جدا شود و به بالای آب شناور شود. این فرآیند توسط صفحات منحرف کننده که سرعت جریان را کاهش می دهند و با صفحات ادغام کننده که روغن را به صورت قطرات بزرگ جمع می کنند، تقویت می شود. پس از جدا شدن روغن و آب، روغن از روی سرریز به قسمت جداگانه ای از ظرف جریان می یابد در حالی که آب در محفظه اصلی باقی می ماند. بازوهای کنترل کننده سطح آب و روغن مکانیکی، با شناورهای متصل که توسط سیال بالارونده بلند می شوند، دریچه های ماشه ای (نشان داده نشده) که روغن و آب را در طول خطوط جریان مربوطه آزاد می کنند. هنگامی که سیالات به سطوح تعیین شده می رسند، کنترل کننده ها با فعال کردن دریچه های پنوماتیک باعث آزاد شدن گاز یا فشار هوا میشوند. استخراج کننده های مه قطرات نفت را قبل از خروج گاز از دریچه ای در بالای ظرف و عبور از یک صفحه سنج دهانه ای (که نشان داده نشده است) برای اندازه گیری از فاز گاز خارج می کنند. سوپاپ‌های ایمنی به جای فشار بیش از حد به کشتی، اجازه می‌دهند گاز به اتمسفر خارج شود.

سیالات مخزن

سیالات مخزن تولید شده به سطح مستقیماً به مخازن نگهدارنده ارسال می شوند تا زمانی که اپراتورهای آزمایش تشخیص دهند که آلاینده هایی مانند مایعات حفاری از جریان جریان حذف شده یا حداقل به حداقل رسیده است. پس از پاکسازی، جریان به یک جداکننده آزمایشی هدایت می‌شود که در آن سیالات حجیم به نفت، گاز و آب تقسیم می‌شوند و هرگونه زباله مانند ماسه و سایر مواد حذف می‌شود. سه فاز سیال به طور جداگانه اندازه گیری و تجزیه و تحلیل می شوند. اپراتورها ممکن است تصمیم بگیرند که داده های اضافی مخزن و جریان سیال را با اجرای همزمان ابزارهای ثبت تولید در چاه روی خط سیم به دست آورند. این ابزارها نرخ جریان پایین چاله و ترکیب سیال را اندازه گیری می کنند و می توانند نشان دهند که کدام مناطق در جریان کل مشارکت دارند.

در طی آزمایشات چاه، سیالات مخزن با نرخ های متفاوت بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده به جداکننده تولید می شوند. این آزمایش‌ها ممکن است کمتر از دو روز طول بکشد تا یک چاه منفرد یا ماهها برای ارزیابی وسعت مخزن ارزیابی شود. انواع تست شامل انباشت ، تخلیه، سقوط، تزریق و تداخل است . برای اکثر آزمایش‌ها، مهندسان اجازه می‌دهند مقدار محدودی سیال از یک سازند یا داخل آن جریان پیدا کند. سپس چاه را می بندند و فشارها را در حالی که سازند متعادل می کند نظارت می کنند.

آزمایش‌های ایجاد با بستن در چاه پس از مدتی جریان برای اندازه‌گیری افزایش فشار ته چاه (BHP) انجام می‌شود. در مقابل، برای آزمایش‌های تخلیه، مهندسان چاه را پس از یک دوره خاموشی مشخص باز می‌کنند تا کاهش BHP را مشاهده کنند. در طی آزمایش های تزریق و آزمایش های سقوط، مایع به سازند تزریق می شود و BHP که در نتیجه افزایش می یابد، نظارت می شود. سپس چاه در آن بسته می شود و کاهش BHP پس از آن ثبت می شود. آزمایش های تداخل تغییرات فشار را در چاه های مجاور هنگام تغییر فشار چاه آزمایشی ثبت می کنند. مدت زمانی که طول می کشد تا تغییرات در چاه آزمایشی بر فشار در چاه مشاهده تأثیر بگذارد، به مهندسان نشانی از اندازه مخزن و جریان ارتباط درون آن می دهد.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما