امواج لرزه ای

امواج لرزه ای - مطالعات الکترومغناطیس - مطالعات ژئوالکتریک - ژئوفیزیک - آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان  - شماره تماس: 09123533974

زمین لرزه زمانی اتفاق می افتد که پوسته زمین که یک لایه نازک در زیر سطح است، به طور ناگهانی حرکت می کند. پوسته روی لایه ضخیمی از سنگ مذاب قرار می گیرد که به دلیل گرما و فشار زیاد می تواند حرکت کند. در زیر سنگ مذاب، گوشته زمین وجود دارد، و در زیر آن، هسته بیرونی سیال وجود دارد که یک هسته داخلی جامد را احاطه کرده است. فوران های آتشفشان و حرکت صفحات تکتونیکی در پوسته هر دو می توانند باعث زلزله شوند. هنگامی که زلزله رخ می دهد، زمین را به شدت تکان می دهد، حتی گاهی اوقات ساختمان ها و زمین ها را ویران می کند. امواج لرزه ای ارتعاشاتی هستند که در طول زمین لرزه در زمین حرکت می کنند. در ادامه به مبحث امواج لرزه ای میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

تعریف امواج لرزه ای

واضح است که زمین لرزه باعث ایجاد اختلال در زمین می شود و این اختلالات انرژی را از طریق زمین به مناطق دورتر از محل وقوع زلزله منتقل می کند.

زمین لرزه ها توسط امواجی منتقل می شوند که در زمین حرکت می کنند و اساساً از زمین به عنوان واسطه استفاده می کنند و مقادیر زیادی انرژی را در این فرآیند منتقل می کنند. این امواج را امواج لرزه ای می نامند.

انواع امواج لرزه ای

پوسته زمین سنگی جامد است و مستقیماً در زیر قاره ها و اقیانوس ها قرار دارد. پوسته به صفحاتی تقسیم می شود که گاهی اوقات می توانند در مقابل یکدیگر حرکت کنند و مقادیر زیادی اصطکاک بین آنها رخ می دهد. این اصطکاک می تواند منجر به ارتعاشات (اختلال) در پوسته شود که منبع امواج لرزه ای است. لرزه‌سنج‌ها ابزارهایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای اندازه‌گیری بزرگی زمین‌لرزه‌ها با تولید یک لرزه‌نگاری استفاده کرد که می‌توان آن را برای تعیین دامنه و شدت امواج لرزه‌ای مرتبط با آن خواند.

ما چهار نوع موج لرزه ای را مورد بحث قرار خواهیم داد که در نحوه انتشار انرژی و رسانه ای که از طریق آن حرکت می کنند متفاوت است. این امواج لرزه ای را می توان به دو گروه بزرگتر تقسیم کرد. امواج بدن و امواج سطحی. امواج بدن امواج لرزه ای هستند که در لایه های داخلی زمین حرکت می کنند، در حالی که امواج سطحی فقط در امتداد سطح زمین حرکت می کنند. از تعریف موج لرزه ای، امواج سطحی و جسمی هر دو انرژی را در زمین حمل می کنند.

امواج P

اولین نوع موج لرزه ای که به بررسی آن خواهیم پرداخت، موج P است. امواج P یا امواج اولیه معمولا اولین امواجی هستند که هنگام وقوع زلزله احساس می شوند. این به این دلیل است که امواج P سریعترین امواج تولید شده توسط زلزله را طی می کنند. امواج P از آنجایی که در امتداد لایه‌های داخلی زمین با سرعتی حدوداً در آب و در گرانیت حرکت می‌کنند، امواج بدن هستند. امواج P می توانند از زمین جامد و آب عبور کنند و از طریق هسته داخلی، هسته بیرونی و گوشته عبور کنند.

امواج P نیز امواج طولی هستند. یعنی ماده محیطی که موج P از آن عبور می کند، موازی با جهتی که موج در آن حرکت می کند، ارتعاش خواهد کرد. امواج P دامنه زیادی ندارند و بنابراین اثرات آنها بر روی زمین شدید نیست و عموماً آسیب زیادی وارد نمی کند. امواج P به دلیل ماهیت طولی خود باعث فشرده شدن و انبساط مواد در حین حرکت در محیط می شوند.

امواج طولی امواجی هستند که در آنها ذرات ارتعاشی در جهت انتشار موج حرکت می کنند.

امواج S

امواج ثانویه یا امواج S امواج لرزه ای هستند که با سرعتی در حدود 50 تا 60 درصد سرعت امواج اولیه حرکت می کنند. بنابراین تأثیرات آنها تنها پس از تأثیر امواج P در هنگام زلزله احساس می شود. امواج S همچنین به عنوان امواج بدن طبقه بندی می شوند که در امتداد لایه های داخلی زمین حرکت می کنند. امواج S نمی توانند از طریق آب حرکت کنند و فقط می توانند از طریق مواد جامد حرکت کنند و از این رو فقط از طریق گوشته حرکت می کنند.

امواج S امواج عرضی هستند. این بدان معنی است که مواد محیط از یک سمت به سمت دیگر حرکت می کند در حالی که موج به صورت عمود بر حرکت ماده حرکت می کند. امواج S دارای دامنه ای بزرگتر از امواج P هستند و اثرات آنها شدیدتر احساس می شود و می تواند آسیب بیشتری را ایجاد کند. امواج S باعث برش در ماده محیط انتشار می شوند. امواج P و امواج S

برش زمانی ایجاد می شود که سطوح مجاور به موازات یکدیگر اما در جهت مخالف حرکت کنند.

امواج عرضی امواجی هستند که در آنها ذرات ارتعاشی عمود بر جهت انتشار موج حرکت می کنند.

امواج ریلی

امواج ریلی امواج لرزه ای هستند که با سرعت 80 تا 90 درصد سرعت امواج S حرکت می کنند. اثرات این امواج معمولا مدت کوتاهی پس از عبور موج S احساس می شود. امواج ریلی از ترکیب حرکت عرضی و طولی ایجاد می شوند. مواد زمین در طول مسیرهای دایره ای حرکت می کنند در حالی که خود موج در جهتی عمود بر صفحه این دایره ها منتشر می شود.

این اثرات بسیار خطرناک تر از امواج اولیه و ثانویه هستند زیرا امواج ریلی به عنوان امواج سطحی طبقه بندی می شوند. ماهیت دایره ای حرکت مواد سطحی به این معنی است که زمین با حرکت موج ریلی به سمت بالا و پایین حرکت می کند. این بدان معنی است که آنها تمام انرژی خود را در امتداد سطح زمین حمل می کنند و می توانند باعث لرزش و آسیب زیادی شوند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما