اختلاط عمیق خاک (DSM)

اختلاط عمیق خاک (DSM) - مطالعات ژئوالکتریک - اکتشاف آب - ژئوفیزیک - شماره تماس: 09123533974 - آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

اختلاط عمیق خاک (DSM) یک تکنیک تخصصی تثبیت زمین است که به موجب آن یک دوغاب سیمانی مستقیماً به زیر خاک وارد می شود و به طور کامل مخلوط می شود تا ویژگی های مهندسی بهبود یافته را ارائه دهد. این تکنیک منجر به بهبود قابل توجه خواص مکانیکی و فیزیکی خاک در محل می شود. خاک تثبیت شده به طور کلی دارای استحکام بالاتر، نفوذپذیری کمتر و تراکم پذیری کمتری نسبت به خاک اصلی است. برای تصفیه زیست محیطی، ممکن است از عوامل اکسیداسیون شیمیایی یا سایر مواد واکنش پذیر نیز برای بی ضرر کردن آلاینده ها استفاده شود. در ادامه به مبحث اختلاط عمیق خاک (DSM) میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اختلاط عمیق خاک (DSM)

همانطور که ابزار بالا و پایین می رود، دوغاب و خاک کاملاً مخلوط می شوند تا از همگنی ستون مخلوط اطمینان حاصل شود. نرخ بلند کردن، سرعت چرخش ابزار و سرعت پمپاژ دوغاب به دقت کنترل می شود تا به خواص طراحی مورد نیاز دست یابد. اندازه ستون ها معمولاً از 0.75 متر تا 1.5 متر متغیر است.

کنترل کیفیت با اجرای دقیق رویه های نصب همراه با آزمایش های میدانی و آزمایشگاهی مربوطه به دست می آید. برای هر ستون می توان گزارشی از قطر ابزار، عمق اختلاط، سرعت چرخش، سرعت جریان تزریق دوغاب، سرعت نفوذ ابزار و چرخش و غیره ارائه کرد تا اطمینان حاصل شود که کار به شیوه ای سازگار، کنترل شده و قابل تایید انجام می شود.

اختلاط عمیق خاک (DSM) یک تکنیک بهسازی زمین است که می تواند برای بهبود ویژگی های خاک ضعیف با مخلوط کردن مکانیکی آنها با یک چسب سیمانی استفاده شود. این روش برای اولین بار در ژاپن توسعه یافت و با پیشرفت فناوری، استفاده از آن برای تقویت و آب بندی زمین های ضعیف و نفوذپذیر به آرامی در بریتانیا پذیرفته می شود.

فرآیند

دو نوع DSM شامل محلول های اختلاط خاک مرطوب و خشک وجود دارد. هنگامی که بایندر به صورت پودر باشد، به این روش به عنوان روش خشک و زمانی که بایندر به صورت دوغاب است، به روش به عنوان روش مرطوب گفته می شود. انتخاب روش کاربرد با ویژگی های یک سایت خاص و عملکرد مطلوب خاک تیمار شده تعیین می شود.

اگرچه فناوری DSM بر اصول ساده استوار است، اما نیاز به تخصص قابل توجهی در مراحل برنامه ریزی مرتبط، شامل ترکیب خاک و طراحی ژئوتکنیکی و اجرا دارد. همچنین نیاز به استفاده از دکل های تخصصی و ابزارهای اختلاط برای برآوردن مشخصات تحمیل شده توسط ارزیابی های کیفیت مداوم و رویه های نظارت بر عملکرد دارد.

روند

این روش شامل مخلوط مکانیکی خاک در محل با یک چسب است که واکنش شیمیایی با خاک و آب را تسهیل می کند. خاک تثبیت شده با این روش دارای مقاومت بیشتر، نفوذپذیری کمتر و تراکم پذیری کمتری نسبت به خاک اصلی است. پرکاربردترین چسب ها عبارتند از: سیمان، آهک و بنتونیت.

ادغام بایندرها در زمین می تواند به صورت دوغاب (روش مرطوب) یا با استفاده از هوای فشرده (روش خشک) انجام شود. برای هر مورد لازم است از ابزار خاصی استفاده شود که اجازه اجرای مخلوط را در عمق می دهد.

روش مرطوب در مورد خاک‌های نرم رسی و دانه‌های ریز ماسه با درصد آب کم و در شرایط خاکی طبقه‌بندی شده از جمله لایه‌هایی از خاک نرم و سخت یا لایه‌های متراکم مناسب‌تر است. روش خشک بیشتر برای خاک های نرم با رطوبت بالا مناسب است و بنابراین برای مخلوط کردن با چسب در حالت خشک مناسب است. تثبیت خاک‌های آلی و لجن نیز امکان‌پذیر است و نیاز به چسب‌ها و روش‌های اجرایی خاص متناسب با هر مورد دارد.

قطر ستون خاک تثبیت شده در تمام عمق تصفیه ثابت است و به ظرفیت ابزار و روش مورد استفاده (تر یا خشک) بستگی دارد.

اجرا با استفاده از یک میکسر چرخشی انجام می شود که زمین را به صورت چرخشی تا رسیدن به عمق طراحی سوراخ می کند که از آنجا فرآیند تزریق بایندر از طریق خود مته شروع می شود و همزمان میله ها را با سرعت کنترل شده استخراج می کند.

توانایی خاک برای اختلاط با ماده چسبنده تزریقی بسته به گرانولومتری، مقاومت، محتوای آب، پلاستیسیته، چینه شناسی، بافت و غیره متفاوت است.

  • مطالعه موردیDSM با موفقیت در پروژه ای مورد استفاده قرار گرفت که در آن جاده پیشنهادی قرار بود بر روی زمین بسیار نرم و بسیار متغیر ساخته شود. آزمایش درجا ثابت کرد که مقادیر CBR 0% در این ماده غیر معمول نیست.استفاده از تکنیک های سنتی منجر به حفاری بیش از 9000 مترمکعب از مواد زاید خطرناک برای دفع می شود – تخمین زده می شود 650-700 جابجایی کامیون به سمت و از سایت. DSM به عنوان راه حل پایدارتر، مقرون به صرفه تر و صرفه جویی در زمان انتخاب شد. مقادیر CBR قدرت خاک از 0% قبل از تیمار به بیش از 19% پس از تیمار بهبود یافت و کارها
    در 5 هفته تکمیل شد، برخلاف روش حفاری و تخلیه که 8-12 هفته طول می کشید.

مزایا

  • مقرون به صرفه
  • بدون لرزش
  • انعطاف پذیر در کاربرد
  • مقادیر CBR قدرت خاک بهبود یافته است
  • زمان ساخت را کاهش می دهد
  • زباله های تولید شده را کاهش می دهد و به این ترتیب، حرکت کامیون ها را در داخل و خارج از سایت کاهش می دهد.
  • تحرک آلودگی خاک را کاهش می دهد، بنابراین به طور بالقوه طبقه بندی زباله هر گونه زباله تولید شده را کاهش می دهد.
  •  صندلی ها را کاهش دهید.
  • ظرفیت باربری و مقاومت برش را بهبود بخشید.
  • زمین را تثبیت و همگن کنید.
  • تصفیه زمین های آلوده
  • ایجاد موانع ژئو هیدرولوژیکی
  • کاهش بار فعال دیوارهای حائل
  • جلوگیری یا کاهش خطر مایع شدن
  • افزایش پایداری شیب
  • زمان تجمیع را کاهش دهید

تضمین کیفیت

کیفیت توسط پروتکل های نصب ستون و تأیید صحرایی مربوطه و نتایج آزمایش آزمایشگاهی کنترل و تضمین می شود. تجهیزات دارای سابقه تمام پارامترهای دخیل در فرآیند هستند، از جمله: شناسایی ستون، عمق، زمان اختلاط، مشخصات استفاده از دوغاب، سرعت جریان تزریق و فشار، حجم کل دوغاب مصرفی، سرعت مخلوط در زمان نافذ و هنگام عقب نشینی و جفت محور.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما