بررسی ژئوفیزیک

بررسی ژئوفیزیک - آزمایش دانهول - اکتشاف آب - مطالعات ژئوفیزیک - ژئوفیزیک - مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس - شماره تماس: 09123533974

در این مقاله به مبحث بررسی ژئوفیزیک میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

بررسی ژئوفیزیک

برای بسیاری از مکان‌های باستان‌شناسی و بناهای تاریخی روی زمین در پروژه CHERISH، آنچه روی سطح به شکل دیوارها و سازه‌های خاکی می‌بینید، تنها نیمی از داستان است. برای بسیاری از بناهای تاریخی، ویژگی‌های مدفون، از جمله پایه‌های دیوار و خندق‌ها، در زیر سطح خاک وجود دارد که نمایانگر وسعت کامل یک سایت باستان‌شناسی است. برای کشف این ویژگی‌ها، می‌توانیم کل بنای تاریخی را حفاری کنیم، اما این کار پرهزینه خواهد بود و از آنجایی که حفاری فرآیندی مخرب است، می‌خواهیم مطمئن شویم که فقط در شرایط خاص استفاده می‌شود.

مانند پزشکی که می تواند از طیف وسیعی از فناوری ها مانند اشعه ایکس، اسکنرهای ام آر آی یا اولتراسوند برای تشخیص بیماری های ما استفاده کند، باستان شناسان می توانند از طیف وسیعی از تکنیک های بررسی ژئوفیزیکی برای نگاه کردن به زیر سطح خاک و شناسایی استفاده کنند.

باستان شناسی مدفون بازرسی ژئوفیزیک یک اصطلاحی است که برای طیف بیشتری از روش های غیر تهاجمی یا غیر مخرب است که می تواند برای شناسایی خصوصیت های مدفون در زیر سطح بدون حفاری بهره برداری شود.

طیف وسیعی از رویکردها، با استفاده از تجهیزات تخصصی برای اندازه‌گیری تغییرات در خواص فیزیکی زیر سطح و شناسایی ویژگی‌های باستان‌شناسی وجود دارد. بسته به نوع بررسی انجام شده، عناصر ساختمانی، آثاری از فعالیت های انسانی یا مصنوعات را می توان شناسایی کرد زیرا آنها ناهنجاری های قابل توجهی را در داده ها از مقادیر پس زمینه خاک اطراف برمی گرداند.

مقاومت الکتریکی

مقاومت الکتریکی یک تکنیک ژئوفیزیکی فعال است (جریان الکتریکی از خاک عبور می‌کند) و بر این اصل متکی است که ویژگی‌های باستان‌شناسی زیرسطحی خواص الکتریکی متفاوتی را نسبت به خاک اطراف نشان می‌دهند. این تکنیک مقاومت الکتریکی ارائه شده توسط ویژگی های مدفون در جریان یک جریان الکتریکی را اندازه گیری می کند. مناطقی که به طور بالقوه می توانند حاوی رطوبت بیشتری باشند، مانند چاله ها، گودال ها و رسوبات آلی، مقاومت الکتریکی کمتری از خود نشان می دهند، زیرا آب رسانای الکتریکی خوبی است. در مقابل، شالوده‌ها و دیوارهای ساختمان، متشکل از مواد متراکم‌تر و کمتر متخلخل و نفوذپذیر، معمولاً رطوبت کمتری نسبت به خاک‌های اطراف دارند و مقاومت الکتریکی بالاتری از خود نشان می‌دهند. این تضادها، در جایی که وجود دارند، امکان شناسایی و نقشه برداری ویژگی های باستان شناسی زیرسطحی را فراهم می کند. بسته به روش مقاومت الکتریکی مورد استفاده، باستان شناسی تا عمق حدود 0.5-1.0 متر قابل شناسایی است.

بررسی های مقاومت الکتریکی معمولاً با استفاده از یک سری از چهار پروب فولادی ضد زنگ که در زمین قرار می گیرند انجام می شود. دو تا از این کاوشگرها (کاوشگر از راه دور) روی یک قاب سفت و سخت به فاصله 50 سانتی متر از هم نصب می شوند و به طور سیستماتیک در سراسر سایت با استفاده از شبکه های مشابهی که در بالا توضیح داده شد راه می روند و در تماس با زمین قرار می گیرند و مقاومت الکتریکی محلی را در آن نقطه ثبت می کنند. مجموعه دوم پروب های فولادی (ثابت) از طریق یک کابل دنباله دار به قاب متصل می شود و مقاومت الکتریکی مرجع یا پس زمینه سایت را فراهم می کند.

گرادیومتری مغناطیسی

مغناطیس سنجی یک تکنیک ژئوفیزیک غیرفعال است (یعنی هیچ انرژی از خاک عبور نمی کند) و بر این واقعیت تکیه دارد که برخی از مواد معدنی، چه به طور طبیعی یا در نتیجه فعالیت های انسانی تولید شده اند، ممکن است دارای خواص مغناطیسی باشند. این تفاوت در مغناطیس می تواند ناشی از ویژگی هایی مانند گودال های گل و لای شده، مناطق یا کوره های سوخته، گودال های پر شده یا سوراخ های پست، دیوارها و سایر بقایای مدفون باشد. خاصیت مغناطیسی این آثار و اشیاء باستان شناسی مدفون در مقایسه با میدان مغناطیسی پس زمینه طبیعی زمین بسیار ناچیز است و باعث ایجاد اعوجاج موضعی یا ناهنجاری های کوچک در میدان مغناطیسی زمین می شود و می تواند توسط دستگاه حساسی به نام گرادیومتر مغناطیسی شناسایی شود.

گرادیومترهای مغناطیسی اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند، اما بیشتر آنها از یک آشکارساز لوله‌ای تشکیل شده‌اند که تغییرات امضای مغناطیسی زیر خاک را نسبت به تغییرات پس‌زمینه طبیعی ناشی از زمین اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه‌ها به‌طور سیستماتیک در سراسر منطقه‌ای که می‌خواهید بررسی کنید، پیاده‌روی می‌کنند، و اندازه‌گیری‌های ثبت‌شده پیوسته از بقایای زیرسطحی را ارائه می‌کنند، با این امید که ویژگی‌های باستان‌شناسی مدفون را کشف کنند. از آنجایی که مغناطیس‌سنج‌ها به فلزات آهنی بسیار حساس هستند، اپراتورها باید اطمینان حاصل کنند که هیچ فلزی روی بدن یا لباس‌شان وجود ندارد که می‌تواند نتایج را تحت تأثیر قرار دهد.

رادار نافذ زمینی (GPR)

GPR یک تکنیک غیرمخرب است که پالس های انرژی الکترومغناطیسی را به شکل امواج رادیویی با فرکانس بالا به داخل زمین پرتاب می کند. این امواج رادیویی، مشابه امواجی که برای شناسایی هواپیماها در آسمان استفاده می‌شوند، با سرعت بالایی به سطح زمین می‌تابند و پژواک حاصل از ویژگی‌های مختلف یا تماس‌های لایه منعکس می‌شود و در نهایت توسط گیرنده بر روی سطح شناسایی می‌شوند. . همانطور که امواج GPR از طریق مواد مختلف در مسیر خود به سمت اجسام مدفون منتشر می شوند، سرعت آنها بسته به خواص فیزیکی و شیمیایی متغیر موادی که امواج از آنها عبور می کنند، به طور قابل توجهی تغییر می کند. امواج منعکس شده توسط آنتن گیرنده جمع آوری شده و به رادارگرام یا تصویری از ساختار زیرسطحی تبدیل می شود. هنگامی که توپوگرافی سطح روی داده ها اعمال می شود،

GPR به طور گسترده ای در باستان شناسی و ژئومورفولوژی، با وضوح فضایی بالا و زمان بررسی نسبتا سریع استفاده می شود. داده ها با نرم افزار کامپیوتری تخصصی پردازش می شوند تا نقشه ها و تصاویر سه بعدی دقیقی از سازه های باستان شناسی مدفون و سازه های ژئومورفولوژیکی تولید شود.

چندین روش بررسی ژئوفیزیکی دیگر از جمله روش‌های القای الکترومغناطیسی (EMI)، تصویربرداری مقاومت الکتریکی (ERI) و بررسی حساسیت مغناطیسی وجود دارد که می‌توانند به‌طور مستقل مورد استفاده قرار گیرند یا مکمل بررسی‌های مغناطیسی یا ناحیه مقاومت الکتریکی در شناسایی ویژگی‌های باستان‌شناسی باشند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما