لرزه نگار

لرزه نگار - مطالعات ژئوتکنيک - اکتشاف آب - مطالعات GPR ، سونداژ - مطالعات ژئوتکنيک - آزمایشات درون چاهی - مطالعات ژئوالکتریک - شماره تماس: 09123533974

بلایای طبیعی رویدادهای فاجعه باری هستند که باعث تلفات جانی، خسارت مالی و اختلالات محیطی می شوند. زلزله یکی از بلایای طبیعی مهم است که هر ساله خسارات جانی و مالی زیادی را در سراسر جهان به دنبال دارد. زلزله رویدادی است که در آن سطح زمین به دلیل آزاد شدن ناگهانی انرژی در پوسته زمین می لرزد. در نتیجه، امواج لرزه ای (همچنین به عنوان امواج S شناخته می شود) تولید می شود. فعالیت های لرزه ای در یک منطقه، نوع و شدت زلزله را تعیین می کند. دانشمندان با کمک ابزاری به نام لرزه نگار، فعالیت های لرزه ای را که در هنگام زلزله رخ می دهد، اندازه گیری و ثبت می کنند. در این مقاله اجازه دهید با لرزه نگار آشنا شویم. در ادامه به مبحث لرزه نگار میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

لرزه نگار چیست؟

لرزه نگار ابزاری است که اطلاعات حیاتی در مورد زلزله را اندازه گیری و ثبت می کند. لرزه نگارها مجهز به حسگرهای الکترومغناطیسی هستند که حرکات زمین را به ولتاژ الکتریکی تبدیل می کنند.

لرزه نگار به دانشمندان در تشخیص زلزله و اندازه گیری چندین جنبه از رویداد کمک می کند، مانند:

  • زمانی که زلزله رخ داد.
  • مرکز زمین لرزه مکانی روی سطح زمین است که در زیر آن زمین لرزه رخ داده است.
  • عمق زیر سطح زمین که در آن زمین لرزه رخ داده است.
  • مقدار انرژی آزاد شده توسط زلزله.

تعریف لرزه نگار

لرزه نگار ابزاری است که امواج لرزه ای را که به عنوان پیامد زلزله در زمین حرکت می کنند اندازه گیری و ثبت می کند.

اصطلاحات لرزه نگار و لرزه نگار اغلب به صورت متناظر استفاده می شوند. با این حال، بر خلاف لرزه نگار، لرزه نگار ظرفیت ثبت پدیده ها را ندارد. رکوردی که به وسیله ی یک لرزه نگار بر روی برد نمایش تشکیل می شود به عنوان لرزه نگار است.

لرزه نگار چگونه کار می کند؟

اصل کار لرزه نگار نسبتا ساده است.

یک لرزه نگار پایه شامل یک پایه جامد و یک وزنه سنگین است که از فنر بر روی پایه آویزان شده است. یک خودکار از وزن آویزان است و یک طبل چرخان با کاغذ زیر آن روی پایه قرار می گیرد. نوک خودکار طبل را لمس می کند. هنگامی که زمین بر اثر زلزله می لرزد، طبل می چرخد ​​و قلم وزن دار در اثر حرکت امواج لرزه ای به جلو و عقب حرکت می کند. قلم حرکت روی طبل را ثبت می کند. ثبت کاغذی زلزله را لرزه نگاری می نامند.

یک لرزه نگار به صورت ایمن بر روی سطح زمین وصل شده است. به جز جرم روی فنر، کل واحد هنگام تکان دادن زمین می لرزد. جرم سنگین وزن به دلیل اینرسی در همان محل باقی می ماند . سیستم ضبط بر روی جرم، تکان نسبی میان خود و سایر وسیله ها را موقع لرزش لرزه نگار در زیر جرم ثبت می کند، به همین خاطر تکان زمین را ثبت می کند. در واقع، این مکانیسم‌ها دیگر دستی نیستند، بلکه با اندازه‌گیری تغییرات الکترونیکی ناشی از حرکت زمین نسبت به جرم کار می‌کنند.

پیشرفته ترین لرزه نگارهایی که امروزه توسط دانشمندانی که زمین لرزه ها را مطالعه می کنند، استفاده می کنند، پیچیده و دقیق هستند. آنها بر اساس همان مفهوم اولیه و ساده لرزه نگار هستند، اما از الکترونیک، آهنربا و تقویت کننده ها برای اندازه گیری دقیق و دقیق کوچکترین امواج در زمین ناشی از زلزله استفاده می کنند.

زمین لرزه ها چگونه مکان یابی می شوند؟

زلزله امواج لرزه‌ای مختلفی تولید می‌کند که با سرعت‌های مختلف در زمین حرکت می‌کنند. امواج P سریعترین حرکت را دارند و به دنبال آن امواج S کندتر حرکت می کنند. زمان رسیدن امواج P و S به لرزه نگارهای مختلف برای تعیین مکان زلزله استفاده می شود. اختلاف زمانی بین ورود امواج P و S تعیین کننده فاصله زمین لرزه از لرزه سنج است. با مشاهده لرزه نگاری های ایستگاه های ثبت مختلف می توان کانون زمین لرزه را تعیین کرد. سیگنال ها ابتدا به نزدیک ترین ایستگاه می رسند و در دورترین ایستگاه آخر می رسند. اختلاف زمانی بین امواج P و S فاصله زمین لرزه از لرزه نگار را به ما می گوید. اگر زمان S منهای P را برای تعیین فاصله از لرزه‌سنج در سه ایستگاه محاسبه کنیم، می‌توانیم تعیین کنیم که کانون زلزله کجاست.

زمانی که فاصله زمین لرزه را از سه ایستگاه لرزه نگاری درک کنیم، می توانیم محل وقوع زلزله را تعیین کنیم. A، B و C سه ایستگاه لرزه نگاری مختلف هستند که در نقاط دوردست قرار دارند. دور هر ایستگاه دایره ای به شعاع مساوی فاصله آن با زلزله بکشید. زمین لرزه در نقطه ای رخ داد که هر سه دایره همدیگر را قطع می کنند.

سوالات متداول – سوالات متداول

چرا لرزه نگار مهم است؟

لرزه نگارها بسیار حیاتی هستند زیرا به دانشمندان کمک می کنند زمین لرزه ها را شناسایی کرده و جنبه های مختلف رویداد را اندازه گیری کنند.

فناوری لرزه نگار چه زمانی اختراع شد؟

نخستین لرزه نگار در سال 1890 ساخته شده است.

لرزه نگار چگونه داده های زلزله را ثبت می کند؟

همان گونه که لرزه نگار زیر جرم حرکت می کند، سیستم ضبط روی جرم تکان نسبی میان خود و بقیه وسیله ها را ثبت می کند، به همین خاطر تکان زمین را ثبت می کند.

لرزه نگار در کجا قرار دارد؟

لرزه نگارها در یک موقعیت خیلی بادوام، چه بر روی سنگ بستر یا روی یک پایه بتنی، نگه می دارند.

آیا لرزه نگار می تواند مرکز زمین لرزه را تعیین کند؟

هنگامی که داده‌های لرزه‌ای حداقل از سه مکان مختلف جمع‌آوری می‌شوند، می‌توانند مرکز زمین لرزه را بر اساس محل تلاقی آن تعیین کنند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما