چالش های خاک

چالش های خاک - مطالعات ژئوفیزیک و ژئوالکتریک - اکتشاف آب - مطالعات GPR و ژئوتکنيک - مطالعات لرزه نگاری - شماره تماس: 09123533974

ما در این مطلب به مبحث چالش های خاک میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری ، مطالعات GPR با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

مهندسان، و به طور خاص، مهندسان ژئوتکنیک، خاک ها را بر اساس ویژگی های لمسی و مهندسی آنها و با توجه به کاربرد آنها برای توسعه سایت و پشتیبانی فونداسیون طبقه بندی می کنند. سیستم های طبقه بندی مهندسی کنونی به گونه ای طراحی شده اند که امکان انتقال آسان مشاهدات میدانی و پیش بینی خواص و رفتارهای مهندسی خاک را فراهم کنند.

رایج ترین سیستم طبقه بندی مهندسی برای خاک های طبیعی در آمریکای شمالی، سیستم طبقه بندی یکپارچه خاک (USCS) است.

3 گروه عمده طبقه بندی خاک USCS*

خاک های درشت دانه

(شن و ماسه)

خاک های ریزدانه

(سیلت و خاک رس)

خاکهای بسیار ارگانیک

(به عنوان “پیت” شناخته می شود)

خاک مصنوعی، یا خاک پر، که می تواند حاوی خاک در یک یا چند گروه از گروه های فوق باشد، بنابراین، طبقه بندی خاص خود را دریافت می کند.

3 نوع اصلی خاک پر:

پر مهندسی شده

پر بدون سند

پرکننده هیدرولیک

6 نوع اصلی خاک

انواع اصلی خاک که هنگام در نظر گرفتن یک سایت برای راه حل های بنیادی نوآورانه باید در نظر گرفته شود.

ماسه 

  • خاک زهکشی آزاد
  • شن در لمس
  • به سرعت خشک می شود
  • در حفاری ها پایداری کمتری دارد

سیلت 

  • صاف و صابونی در لمس
  • می تواند مانند خاک رس یا ماسه رفتار کند
  • رطوبت را حفظ می کند
  • ساختار خاک اغلب ضعیف است

خاک رس 

  • وقتی خیلی خیس است، احساس برآمدگی و چسبندگی می کند
  • اغلب در صورت خشک شدن سنگ سخت می شود
  • زهکشی ضعیفی دارد
  • فضاهای هوایی کم

ذغال سنگ نارس و ارگانیک

  • محتوای ارگانیک بالا
  • معمولا رنگ تیره دارد
  • اغلب محتوای آب بسیار بالا است

پر کردن

  • ساخته دست بشر
  • خواص مهندسی ثابت یا قابل اعتمادی را نشان نمی دهد
  • طبیعت ناهمگن
  • Fill اغلب می تواند مشکلات میراث زیست محیطی داشته باشد (آلودگی)

شن 

  • از نظر درشتی، ضخامت و پیکربندی بسیار متغیر است
  • حالت شل تر یا زمانی که با ماسه شل مخلوط می شود
  • اغلب با آثاری از ماسه و خاک رس/ سیلت یافت می شود
  • توانایی پایین در حفظ رطوبت

6 چالش اصلی پایه نوع خاک

چالش بنیاد خاک رسی

زمانی که خاک رس نرم تا سفت باشد، می تواند نشست های بزرگی را تحت بار نشان دهد. این نشست‌ها به دلیل ویژگی‌های زهکشی ضعیف رس احتمالاً به کندی رخ می‌دهند. فشار منافذ درون فضاهای ذرات رس به آرامی حرکت می‌کند و منجر به نشست طولانی‌مدت تثبیت می‌شود. از نظر منطقه ای، خاک رس های مختلف خواص متفاوت و منحصر به فردی از خود نشان می دهند.

خاک رس متورم در بسیاری از مناطق (به ویژه در سراسر استان های دشتی) وجود دارد. این خاک رس می تواند در اثر تغییر در میزان رطوبت، منقبض یا متورم شود. این می تواند منجر به فرونشست یا نشست شود. در مورد خاک رس، و به ویژه خاک رس متورم شده، که این پتانسیل را دارد که فونداسیون و سازه بالا را به سمت بالا فشار دهد، افزایش خاک نیز یک مسئله است.

چالش بنیاد خاک شنی

خاک شنی دارای ویژگی های طبیعی در حال تغییر است. زهکشی از طریق خاک شنی خاصیت جابجایی آن را بیشتر می کند. این یک چالش آشکار برای هر سازه ای است که بر روی این نوع خاک ساخته می شود.

ماسه سست می‌تواند در معرض نشست‌های بزرگ باشد و این نشست‌ها به دلیل ماهیت دانه‌ای زه‌کشی آزاد ماسه‌ها، به سرعت ایجاد می‌شوند. این می تواند زمینه ساز را با چالش هایی مواجه کند و ماسه سست نیاز به متراکم شدن دارد تا بتواند کنترل نشست و باربری کافی برای سازه های جدید را فراهم کند .

چالش بنیاد خاک Silty

گل و لای می تواند خاکی چالش برانگیز برای شناسایی باشد، زیرا زمانی که اکثر ذرات سیلت در محدوده بزرگتری از نوار اندازه ذرات سیلت قرار دارند، می تواند بیشتر شبیه ماسه رفتار کند. در بیشتر مواقع، سیلت بیشتر شبیه خاک رس است و اغلب سیلت ها و رس ها مخلوط می شوند. درصد زیادی از رس هایی که در انتاریو با آن مواجه می شوند، در واقع، رس های سیلتی هستند (که در آن گل و لای بخش بزرگی از وزن کل خاک را تشکیل می دهد، اما خاک رس ذرات غالب است). خاک هایی با کسر حجمی زیاد از سیلت و رس اغلب برای مهندس ژئوتکنیک مشکل ساز هستند.

چالش پیت و بنیاد خاک ارگانیک

ذغال سنگ نارس و مواد آلی معمولاً برای ساخت و ساز مشکل ساز هستند. این خاک ها به راحتی غرقاب می شوند و اغلب ماهیتی بسیار اسیدی دارند. خاکهای ذغال سنگ نارس/ ارگانیک ویژگیهای تراکم پذیری بسیار بالایی دارند. پیش بینی استحکام برشی پیت دشوار است و اغلب کم است، اگرچه پیت فیبری به دلیل الیاف چوب موجود در پیت در مقایسه با پیت بی شکل، مقاومت برشی بالاتری از خود نشان می دهد.

چالش بنیاد خاک را پر کنید

در مراکز شهری، پر کردن مناطق ساخته شده با سرعت بیشتری اتفاق می افتد. اغلب، مکان‌های باقی‌مانده در مراکز شهری توسعه دشوارتر است و به نفع سایت‌هایی با هزینه‌های توسعه کمتر کنار گذاشته شده‌اند. همانطور که این مناطق ساخته می شوند و شهرداری ها برای یافتن فضایی برای جمعیت رو به رشد تلاش می کنند، مکان های باقی مانده برای توسعه هدف قرار می گیرند. چنین مکان‌هایی اغلب نیازمند تلاش‌های اصلاحی گسترده برای توسعه از جمله حفاری عظیم و جایگزینی یا دفع هستند.

چالش بنیاد خاک شن

در مناطقی که خاک سنگریزه ذره غالب است، زندگی گیاهی تثبیت کننده اغلب نمی تواند رشد کند. بسته به نوع سنگ ریزه ای که در آن کار می کنید، می تواند چالش های قابل توجهی از دیدگاه شالوده سازه وجود داشته باشد. بسته به درجه بندی و وضعیت چگالی طبیعی، شن می تواند ناپایدار باشد و اگر به طور مساوی درجه بندی یا گرد شود، شن می تواند به راحتی توسط نیروهای خارجی مرتب شود. این می تواند توانایی ساخت بر روی یک پایه واقعا سالم را در خاک های شنی غیر مهندسی محدود کند.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما