پروفیل لرزه ای در گمانه ها و لرزه های بازتابی

پروفیل لرزه ای در گمانه ها و لرزه های بازتابی - مطالعات ژئوفیزیک - اکتشاف آب - مطالعات GPR - مطالعات لرزه نگاری - شماره تماس: 09123533974

ما در این مطلب به مبحث پروفیل لرزه ای در گمانه ها و لرزه های بازتابی میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

پروفیل لرزه ای در گمانه ها

تست های روکش و سوراخ پایین

پروفیل سرعت موج لرزه ای عمدتا در ژئوفیزیک اکتشافی انجام می شود. نمایه سازی با شکست کلاسیک برای تعیین ضخامت ناحیه کم سرعت (LVZ) و عمق به سنگ بستر انجام می شود. راه دیگر، پروفیل‌سازی «بالا» برای تعیین سرعت‌های موج P لرزه‌ای در امتداد گمانه مرطوب تا ده‌ها متر است. این پروفیل بر اساس تحریک مکرر امواج الاستیک با استفاده از پتک یا افت وزن در سطح نزدیک گمانه، هنگام تغییر موقعیت گیرنده (هیدروفون 1 کانال فعال یا آرایه هیدروفون 24 کاناله) است.

یک منبع موج جایگزین به نام “جرقه گمانه” است که در گمانه پر از آب در موقعیت ثابت گیرنده ها در سطح حرکت می کند.
نوع دیگری از آزمایش گمانه “داخل چاله” است. در طول این نوع آزمایش به جای هیدروفون، کاوشگر ژئوفون چند جزئی به وسیله یک سیستم گیره پنوماتیکی به دیواره گمانه با پوشش PVC یا ABS متصل می شود. این کاوشگر را می توان در گمانه های پر از آب یا خشک نیز استفاده کرد. به عنوان منبعی برای امواج P از برخورد با پتک سنگین به سطح استفاده می شود یا از دو طرف پرتو برشی افقی به منظور دریافت امواج S پلاریزه معکوس استفاده می شود.
تجزیه و تحلیل تست داون چاله اجازه می دهد تا تغییرات سرعت موج P و S را تعیین کنیم، در نهایت می توان ماژول های الاستیک دینامیکی G، K، E و نسبت پواسون را محاسبه کرد که بعداً در فاز طراحی اعمال می شود. نتایج پروفیل سرعت به عنوان هودوگراف ارائه می شود تغییرات در زمان رسیدن امواج با سرعت محاسبه شده و ضخامت لایه ها.

تست های متقاطع

آزمایش متقاطع لرزه ای مستلزم تهیه حداقل دو گمانه مخصوص به فاصله چند متر است. یک گمانه با منابع امواج P و S لرزه ای گمانه استفاده می شود. دومی با کاوشگر ژئوفون چند جزئی به عنوان گیرنده استفاده خواهد شد (همانطور که در “Downhole”). معمولاً از منابع امواج مکانیکی لرزه ای استفاده می شود. در مورد موج S، استفاده از منبع با ویژگی جهت گیری افقی، برای پلاریزاسیون برگشت پذیر امواج S تولید شده، برای تعیین اولین ورودی های بهتر به شدت توصیه می شود. در طول هر اندازه گیری منبع و گیرنده در یک عمق در دو گمانه قرار می گیرند. این اجازه می دهد تا مشخصات سرعت را به روشی دقیق تعیین کنید.

از آنجایی که اندازه گیری بین گمانه ها انجام می شود، لازم است فاصله بین آنها به طور دقیق تعیین شود. برای محاسبه دقیق سرعت موج در هر سطح اندازه گیری شده ضروری است. برای تعیین دقیق انحراف گمانه ها از پروب مخصوص آب بندی و جبران دما استفاده می شود. دارای مگنتومتر 3 محوره (برای جهت افقی) و سنسور شیب دوگانه (برای شیب). در سمت راست نمونه ای از آزمایش سوراخ متقاطع بین 2 گمانه وجود دارد. این مطالعات برای طراحی آسمان خراش انجام شد. هدف از آزمایش، تعیین سرعت امواج لرزه‌ای و نهایتاً مدول‌های الاستیک دینامیکی G، K، E و نسبت پواسون دینامیکی (مانند آزمایش چاله‌های پایین) بود. استفاده از منبع مکانیکی موج S با ویژگی پلاریزاسیون برگشت‌پذیر در هر سطح اندازه‌گیری عمق در انتخاب دقیق موج S بسیار مفید بود. مشاهده می شود که زمان رسیدن موج S به طور قابل توجهی با عمق متفاوت است. زمان‌های رسیدن طولانی‌تر از کاهش سرعت خبر می‌دهد، که به نوبه خود به شما امکان می‌دهد مناطق یا لایه‌هایی با پارامترهای «قدرت» کاهش یافته را تعیین کنید.

نمونه کاربردهای پروفیل سرعت لرزه ای در گمانه ها:

  • تعیین “مستمر” تغییرات سرعت امواج لرزه ای با عمق،
  • محاسبه مدول الاستیک دینامیکی: برشی G، K حجیم، E یانگ و نسبت پواسون دینامیکی با عمق،
  • ارائه اطلاعات دقیق در مورد وضعیت ژئومکانیکی خاک/سنگ بستر مورد نیاز برای طراحی پی سازه های مهندسی،
  • تعیین ضخامت LVZ،
  • ارائه داده های مورد نیاز برای محاسبه اصلاحات استاتیکی مورد نیاز برای مراحل بعدی پردازش لرزه ای،
  • تکمیل مطالعات ژئوتکنیکی
  • ارزیابی زمین برای ساخت و ساز برنامه ریزی شده در مناطق در معرض خطر زلزله،
  • تعیین سنگ شناسی و محل زون های ترک ها، حفره ها و گسل ها،
  • تجزیه و تحلیل پایداری سدها، سیلاب ها و سایر تاسیسات هیدرولیک،
  • نظارت بر تأثیر پدیده‌های منفی منفی (ارتعاشات، لرزش، ترک‌ها) بر سازه‌های زیرزمینی (تونل‌ها، مترو و غیره).

لرزه های بازتابی

روش لرزه ای انعکاسی امکان تجسم سازه های زمین شناسی به ویژه از اعماق بیشتر را فراهم می کند. این اندازه گیری ها بر اساس ثبت و تجزیه و تحلیل امواج القایی و بازتابی مصنوعی (برخلاف لرزه های انکساری) از مرزهای زمین شناسی است. اصل این روش مشابه روش GPR است اما از امواج لرزه ای الاستیک استفاده می شود.

لرزه‌نگاری انعکاسی در ابتدا به عنوان یکی از ابزارهای اکتشاف هیدروکربن به‌ویژه نفت و گاز طبیعی بود. با گذشت زمان، تعداد کاربردهای مختلف افزایش یافته است و در حال حاضر این روش برای کاربردهای مختلف هر جا که نیاز به دانش کامل از ساختار زمین شناسی منطقه داشته باشد، مناسب است. گنبدهای نمکی، منابع زمین گرمایی و کشف ذخایر معدنی، ارزیابی پایداری زمین، نظارت بر بهره برداری.

اندازه گیری انعکاس بر اساس تولید امواج لرزه ای با استفاده از منبع در نقاط تیراندازی است، سپس سیگنال توسط گیرنده های چیده شده بر روی سطح در نقاط جمع آوری ثبت می شود. ارتعاشاتی که به گیرنده ها می رسد نتیجه انتشار و انعکاس امواج لرزه ای از مرزهای زمین شناسی است. در طراحی نقاط تیراندازی و گیرنده باید اصل پوشش چندگانه رعایت شود برای هر نقطه بازتاب (CMP) باید حداقل ده ها پرتو لرزه ای عبور کند. هدف آن تقویت نسبت سیگنال به نویز است.

ثبت انعکاس امواج لرزه ای (با استفاده از لرزه نگار) از سازه های زیرسطحی منجر به ایجاد هودوگراف می شود که نشان دهنده زمان رسیدن امواج منعکس شده به گیرنده های بعدی (ژئوفون) است.
استفاده از روش انعکاس در صورتی امکان پذیر است که سطح زیرین لایه لایه باشد و لایه ها تا 45 درجه فرو بروند. بازتاب امواج در مناطقی رخ می دهد که لایه ها دارای امپدانس صوتی متفاوتی هستند.

داده های صحرایی ثبت شده قبل از تصویربرداری از ساختار زمین شناسی نیاز به فرآیندهای پردازش پیچیده ای دارند.

از روش انعکاس لرزه ای می توان برای شناسایی و طبقه بندی موارد زیر استفاده کرد:

  • مرزهای سنگ شناسی و صورت،
  • لایه بندی،
  • هوازدگی متفاوت،
  • سنگ بستر
  • پایین تر از لایه های با سرعت بالاتر،
  • سطح آب زیرزمینی،
  • گسل، شکستگی و مناطق ضعیف،
  • نظارت بر بهره برداری به عنوان مثال. گوگرد

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس ، مطالعات ژئوتکنيک ، آزمایشات درون چاهی ، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک- اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول – مطالعات لرزه نگاری

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما