6 روش اکتشاف آب زیرزمینی

6 روش اکتشاف آب زیرزمینی

ما در این مطلب به مبحث 6 روش اکتشاف آب زیرزمینی می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک، آزمایشات درون چاهی،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

6 روش اکتشاف آب زیرزمینی

هیچ‌ کس نمی‌ خواهد یک چاه آب خشک حفر کند، آب زیرزمینی کم پیدا کند، دریابد که آب حتی قابل شرب نیست، یا به سادگی از سفره‌ های زیرزمینی غافل شود. آبی که در سفره های زیرزمینی نگهداری می شود به عنوان آب زیرزمینی شناخته می شود.

آبخوان رسوب یا سنگی در یک سازند زمین شناسی، گروهی از سازندها یا بخشی از سازند است که اشباع شده و به اندازه کافی نفوذپذیر است تا بتواند مقادیر اقتصادی آب را به چاه ها و چشمه ها منتقل کند.

برای هزاران سال، انسان ها به سفره های زیرزمینی نفوذ کرده اند. با این حال، حتی با آخرین تکنیک‌ های حفاری، هنوز می‌ توانیم چاه‌ های آب ناموفق را حفر کنیم.

سفره های زیرزمینی می توانند راه نجاتی برای توسعه زمین، پروژه های زیربنایی، یا حتی حفظ عملیات دامداری و کشاورزی باشند. سفره های زیرزمینی انواع مختلفی دارند که شامل محدود، نشسته، نیمه محصور، نامحدود و آکویتارد می شود.

جالب اینجاست که ما وجود و نوع سفره های زیرزمینی را با فناوری غیر حفاری بررسی می کنیم. اگر می‌ خواهید چگونه از این منبع طبیعی غیرقابل تجدید پنهان استفاده کنید، اکتشاف ژئوفیزیک کلید یافتن مکان‌ های مناسب برای حفر چاه‌ های موفق آب زیرزمینی است.

هنگام یافتن آب در زیر سطح زمین، روش های سنتی (مانند حفاری کور) ممکن است همیشه آن را قطع نکنند. اینجاست که نقشه برداری ژئوفیزیکی، علم استفاده از خواص فیزیکی مواد زمین برای مطالعه زیرسطح آن، وارد عمل می شود. ژئوفیزیکدانان از تکنیک‌ های مختلفی برای شناسایی و شناسایی سفره‌ های زیرزمینی و عمیق استفاده می‌ کنند.

در اینجا نحوه انجام آنها آمده است:

روش های ژئوفیزیک برای مکان یابی آب های زیرزمینی در یک نگاه

تشدید مغناطیسی سطحی:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی سطحی (SMR) فقط برای اسکن های پزشکی نیست. همچنین می توانید از آن برای اسکن زیرزمینی و نقشه برداری از آب های زیرزمینی استفاده کنید.

SMR که با نام‌ های NMR سطحی، تشدید مغناطیسی پروتون و صدای رزونانس مغناطیسی نیز شناخته می‌ شود، یک تکنیک ژئوفیزیک زمینی مقرون‌ به‌ صرفه، غیرتهاجمی و قدرتمند است که برای شناسایی و اندازه‌ گیری آب‌ های زیرزمینی در مقایسه با حفاری سنتی استفاده می‌ شود.

اندازه‌گیری‌ های SMR مستقیماً به وجود آب و تعامل آن با سطوح دانه حساس هستند و به شما این امکان را می‌ دهند که آب محدود شده در منافذ ریز را از آب (متحرک) ذخیره شده در منافذ بزرگ متمایز کنید.

تصویربرداری مقاومت الکتریکی (ERI):

روش ERI مقاومت الکتریکی زیرسطحی (معکوس رسانایی الکتریکی) را با تولید مصنوعی جریان‌ های الکتریکی که با آرایه‌ ای از الکترودها به داخل زمین یا در گمانه‌ ها رانده می‌ شوند به زمین تزریق می‌ شود و تفاوت‌ های پتانسیل ناشی از آن را اندازه‌ گیری می‌کند.

ولتاژها با همان الکترودها اندازه گیری می شوند. مواد مختلف زیرزمینی مانند آب، سنگ یا خاک دارای خواص الکتریکی متمایز هستند. با تجزیه و تحلیل تغییرات در مقاومت الکتریکی اندازه گیری شده، ژئوفیزیکدانان می توانند حضور و ویژگی های سفره های زیرزمینی را ترسیم کنند.

سنگ شناسی، کانی شناسی، شیمی سیال منفذی، خاک رس، مواد آلی و محتوای آب بر مقاومت الکتریکی محیط تأثیر می گذارد. عمق بررسی یک بررسی 2 بعدی ERI معمولاً می تواند از ده ها تا صدها متر متفاوت باشد، بسته به قابلیت های ابزار.

الکترومغناطیس (EM):

روش‌های EM مانند سفره‌ های آب در نقشه‌ برداری اهداف رسانا عالی هستند. این روش‌ ها میدان‌ های مغناطیسی و الکتریکی مرتبط با جریان‌ های زیر سطحی طبیعی یا مصنوعی را اندازه‌ گیری می‌ کنند. ماهیت منبع انرژی تعیین می کند که آیا روش EM غیرفعال است یا فعال.

روش‌ های غیرفعال EM از انرژی طبیعی به عنوان صفحه ورودی امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند که منبع ثبت شده توسط گیرنده‌ها هستند. روش‌ های EM فعال به یک منبع انرژی کنترل‌ شده یا مصنوعی (مثلاً فرستنده) و گیرنده‌ ها نیاز دارند که هزینه بیشتری نسبت به روش‌ های غیرفعال دارند.

روش لرزه‌ الکتریک:

روش لرزه‌ الکتریک در حوزه ژئوفیزیک نسبتاً جدید است و ادعا می‌کند که در محیط‌های زمین‌شناسی با بسته‌های رسوبی آواری که می‌توانند آب را نگه دارند، بهترین کارایی را دارد.

این تکنیک سیگنال‌ های لرزه‌ الکتریک یا «الکتروکینتیک» را از خاک‌ها، رسوبات و سنگ‌ های حاوی سیال که با تبدیل امواج الکترومغناطیسی از امواج لرزه‌ ای تولید شده توسط یک منبع لرزه‌ ای فعال ایجاد می‌ شوند، اندازه‌ گیری می‌ کند.

سیگنال‌ های لرزه‌ الکتریک زمانی تولید می‌ شوند که آب‌ های زیرزمینی در اثر تغییرات فشار مربوط به مهاجرت امواج لرزه‌ ای مجبور به حرکت شوند. همانطور که امواج لرزه ای در زیر سطح حرکت می کنند، با رابط های زمین شناسی مواجه می شوند که موادی با ویژگی های هیدرولوژیکی متفاوت را از هم جدا می کنند.

شکست لرزه ای:

شاید نام زمین لرزه را شنیده باشید، اما آیا می دانستید که می توان از امواج لرزه ای برای اکتشاف آبخوان نیز استفاده کرد؟ شکست لرزه ای نوعی روش لرزه ای است. به طور کلی، روش‌ های لرزه‌ ای حرکت ارتعاشات را در زمین با سرعت و مسیر موج ثبت می‌ کنند و ساختار داخلی، استحکام یا پایداری مواد زیرسطحی زمین را آشکار می‌ کنند.

شکست لرزه ای شامل ارسال امواج لرزه ای به زیر سطح زمین و تجزیه و تحلیل اولین ورود لرزه ای هر حسگر (امواج شکسته) است. ژئوفیزیکدانان می توانند با مطالعه زمان بازگشت امواج، عمق و ضخامت لایه های مختلف سنگ از جمله سفره های زیرزمینی را تعیین کنند.

رادار نافذ زمینی (GPR):

یک بررسی GPR از پالس های الکترومغناطیسی یا راداری برای تصویربرداری از شرایط زیر سطحی استفاده می کند. یک آنتن فرستنده امواج راداری را به سطح زیرین می فرستد که وقتی با تغییراتی در خواص مواد مواجه می شوند، به سطح زمین باز می گردند.

این اصل به ژئوفیزیکدانان کمک می کند تا سفره های کم عمق و پاکت های آلودگی آب های زیرزمینی را شناسایی کنند. این روش برای نقشه برداری آب های زیرزمینی نسبتا کم عمق کار می کند.

روش GPR زمانی که یک بررسی روی مواد اشباع و خاک رس انجام می شود آسیب می بیند زیرا پالس های رادار با نفوذ به مواد زیرسطحی ضعیف می شوند. با تغییر آنتن ها می توان عمق بررسی را کنترل کرد.

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس، مطالعات ژئوتکنيک، آزمایشات درون چاهی، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک – اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول – مطالعات لرزه نگاری

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما