تجهیزات حفاری ژئوتکنیک


ما در این مطلب به مبحث تجهیزات حفاری ژئوتکنیک می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک، آزمایشات درون چاهی،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

تجهیزات حفاری ژئوتکنیک

تجهیزات حفاری ژئوتکنیکی ماشین‌ هایی هستند که برای اهداف تحقیقات ژئوتکنیکی با هدف بررسی و نمونه‌ برداری از لایه‌ های عمیق پوسته زمین استفاده می‌ شوند.

برای این منظور می توان از تجهیزات مختلفی استفاده کرد. از جمله تجهیزات حفاری دستی ژئوتکنیکی (مورد استفاده در اعماق کم در گذشته و اکنون منسوخ شده) و اتوماتیک (انواع تجهیزات حفاری رازول و هیدرولیک) می باشد.

از مهمترین این تجهیزات می توان به مواردی مانند مته چنگکی، مته حلزونی، مته فلزی (دریل فلزی سخت یا دریل WC تنگستن) اشاره کرد. این نوع تجهیزات حفاری یکی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در پروژه های اکتشافی و زیرساختی کشور محسوب می شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا در مقاله ای کوتاه به مهم ترین موضوعات مرتبط با این حوزه اشاره ای کوتاه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: بررسی الکترومغناطیس

تجهیزات حفاری ژئوتکنیکی چیست؟

موضوع مطالعه مهندسی ژئوتکنیک بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی سنگ ها و پیش بینی رفتار مکانیکی سنگ بستر در برابر بارهای ناشی از سازه و مسائلی از این دست می باشد. ژئوتکنیک شاخه‌ ای از علم و مهندسی عمران است که هدف آن بررسی وضعیت زمین پروژه از نظر کانی‌شناسی، خاک‌ شناسی یا پایداری زمین است.

مته چنگکی بیشتر برای نمونه برداری از خاک های منسجم و ریزدانه استفاده می شود. مته حلزونی کاربرد وسیع تری دارد و در انواع خاک های چسبنده و غیر چسبنده کاربرد دارد. نوع دیگری از مته وجود دارد که به مته فنری معروف است. مته های فنری ممکن است باز یا بسته باشند.

بیشتر بخوانید: گمانه زنی یا سونداژ چیست؟

از نظر مکانیسم نیز می توان به این تجهیزات اشاره کرد:

  • لوازمات حفاری ژئوتکنیک ضربه ای (حاوی تجهیزات حفاری dth درون چاله یا معمولی)
  • لوازمات حفاری ژئوتکنیک مغزه‌ گیر
  • لوازمات حفاری ژئوتکنیک دورانی (حاوی سیستم های مماسی یا خردایش)
  • لوازمات حفاری ژئوتکنیک مته ای (دریل‌های ضربه ای و چرخشی، آوگر)
  • لوازمات حفاری ژئوتکنیک شستشویی

حفاری معدن ژئوتکنیک چیست؟

برای حفاری ژئوتکنیکی معدن ابتدا باید چاله ای با ابعاد مناسب از نظر تامین نیاز کارفرما و محاسبات انجام شده توسط کارشناسان حفر شود.

پس از رسیدن به عمق مورد نیاز، نمونه های لازم به صورت سنگ زنی یا خرد کردن برداشته می شوند تا در آزمایشگاه بررسی و آنالیز شوند. معمولا قطر این سوراخ بیش از سه متر است. همچنین در صورت نمونه برداری مغزه در گمانه، قطر میله نمونه حدود 10 تا 20 سانتی متر خواهد بود.

انواع ماشین آلات و لوازمات حفاری ژئوتکنیک معدنی

حفاری دستی ژئوتکنیکی علیرغم مزایایی مانند ارزان بودن، سهولت دسترسی و موارد مشابه، خطرات جانی قابل توجهی برای کارگران دارد. به همین دلیل استفاده از تجهیزات مکانیکی حفاری نه تنها برای اعماق بیش از 20 متر بلکه برای هر چاه عمیقی توصیه می شود. در حال حاضر انواع مختلفی از خدمات حفاری ژئوتکنیکی موجود است که معمولاً در کشورهای اروپایی، چین، ژاپن و آمریکا ساخته می شود.

بیشتر بخوانید: آزمایش درون چاهی

مهم ترین تجهیزات حفاری ژئوتکنیک شامل ماشین‌ آلاتی همچون این موارد هستند:

  • دستگاه حفاری ogb
  • دستگاه حفاری xy2b
  • دستگاه حفاری رستون 60
  • دستگاه حفاری مغزه گیرskb5
  • دستگاه حفاری ژئوتکنیک HDS-500
  • دستگاه روتاری OGB با قابلیت حفاری تا 30 متر
  • دستگاه روتاری اسکی D750 با توانایی حفاری 150 متر
  • دستگاه روتاری موبیل B47 با توانایی حفاری تا عمق 70 متر

برای انتخاب نوع مناسب این دسته از تجهیزات حفاری باید به موارد مختلفی در مورد خاک و زمین در نظر گرفته شده برای حفاری گمانه توجه کرد. در ادامه به توضیح کوتاهی در مورد هر یک آن ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: مطالعات GPR چیست و چه کاربردی دارد؟

تجهیزات حفاری ژئوتکنیک شستشویی

این روش معمولاً روشی است که در اکثر نمونه برداری های ژئوتکنیکی استفاده می شود. در این روش مته متخلخل در خاک قرار می گیرد و آب تحت فشار وارد ساختار آن می شود. خاک در این حالت شسته می شود. این حفاری بیشتر در نهشته های نرم، نیمه سخت و سنگ های هوازده استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: ژئوالکتریک و مطالعه درباره آن

تجهیزات حفاری ژئوتکنیکی ضربه ای

روش ضربه ای بیشتر برای خرد کردن سنگ های سخت استفاده می شود. با حفاری ضربه ای ژئوتکنیکی، نمونه های با پخت بالا به وفور در دسترس خواهند بود. این نوع حفاری برای چاه های عمیق بسیار مفید خواهد بود.

تجهیزات حفاری ژئوتکنیک دورانی

این سیستم برای حفاری در عمق های زیاد مناسب است. تجهیزات حفاری ژئوتکنیکی دورانی می تواند گمانه هایی از 40 تا 200 میلی متر در اختیار ما قرار دهد. سرعت این روش نسبت به سایر روش ها بهتر است و بیشتر در حفاری برای اکتشاف نفت و گاز استفاده می شود.

تجهیزات حفاری ژئوتکنیک مته ای

حفاری مته یکی از روش های حفاری ژئوتکنیکی ارزان و محبوب است که پیچیدگی خاصی ندارد. تجهیزات حفاری ژئوتکنیکی مارپیچ ممکن است از مکانیزم های ضربه ای دوار یا چرخشی استفاده کنند. این روش به سطل پیچ نیز معروف است.

بیشتر بخوانید: تکنیک های ژئوفیزیک

تجهیزات حفاری معدن ژئوتکنیک برای تونل سازی و سد

برای معرفی تجهیزات حفاری ژئوتکنیکی علاوه بر مکانیزم های فوق می توان به مهم ترین قطعات و متعلقات مورد استفاده در این دسته از حفاری ها نیز اشاره کرد. معمولا تجهیزات حفاری ژئوتکنیکی از قطعات مختلفی تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: انواع روش های ژئوفیزیک كاربردی

که در اینجا به اختصار به چند مورد از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • گیربکس
  • دنده کرانویل
  • آچارها و ابزار آلات تجهیزاتی
  • رادهای حفاری
  • مته و سرمته
  • اسپندیل
  • پمپ آب (در مدل‌ های هیدرولیکی)
  • سیستم انتقال نیرو دورانی (نیروگرفته از دیزل یا موتورهای الکترومکانیک و با مکانیزم پنوماتیک یا هیدرولیک)

همچنین می توان به موارد زیر به عنوان پرطرفدارترین تجهیزات عرضه شده در بازار تجهیزات حفاری ژئوتکنیک اشاره کرد:

  • سرمته‌ هایPQ-HQ-NQ-BQ
  • ست تزریق P80 , P180
  • ست تزریق (P180) حاوی پمپ تزریق و میکسر اولیه و ثانویه
  • ست تزریق (P80) شامل پمپ تزریق و میکسر اولیه

بیشتر بخوانید: مطالعات ژئوتکنیک

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس، مطالعات ژئوتکنيک، آزمایشات درون چاهی، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک – اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول – مطالعات لرزه نگاری

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما