آلودگی خاک

آلودگی خاک - ژئوفیزیک -اکتشاف آب - مطالعات GPR - آزمایش دانهول -مطالعات الکترومغناطیس -شماره تماس: 09123533974 -آسیا ژئوفیزیک

ما در این مطلب به مبحث آلودگی خاک میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک، آزمایشات درون چاهی،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

آلودگی‌های خاک چیست؟چه عواملی در آلوده کردن خاک تاثیر گذارند؟

آلودگی‌های خاک:

آلودگی خاک نتیجه فعالیت‌های صنعتی، مواد شیمیایی‌کشاورزی یا دفع غلط زباله است. رایج ترین مواد شیمیایی هیدروکربن‌های نفتی وآروماتیک، آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها، سرب و بقیه فلزات سنگین هستند. هر کدام از این مواد میتوانند با راه‌ پیدا کردن به آب‌های زیر‌زمینی و نفوذ در خاک وارد چرخه غذایی شوند. این مواد در چرخه غذایی به سلامت موجودات آسیب میزند. با زیاد شدن حجم صنعتی شدن این آلودگی‌ها افزایش پیدا میکنند.

منابع آلودگی‌های خاک:

آلاینده های صنعتی:

این آلاینده‌ها پسماندهای به وجود امده از فعالیت کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع فولاد، صنایع نفت، صنایع چرم و صنایع مواد های غذایی است. آلاینده‌ های صنعتی همان گاز و بخارهای مسمومی هستند که به شکل دود از دودکش‌های بزرگ کارخانه‌ها خارج میشوند. این بخار‌ های سمی باعث شکل گیری باران اسیدی میشوند. باران اسیدی می تواند با ایجاد اختلال در فعالیت‌ های بیولوژیک خاک تاثیر های جبران ناپذیری بر گیاهان و جانوران داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نقش فناوری در اکتشافات ژئوفیزیکی

آلاینده های نفتی:

نفت و مشتقات دیگر؛ مثل: بنزین و مازوت از مهمترین عامل های آلوده‌ کننده خاک حساب میشوند. هر قدر که مواد نفتی در عمق بیشتری از خاک وارد شوند رفع آلودگی و پاکسازی آن مشکل تر خواهد بود. یکی از مهمترین دلیل های آلودگی خاک مالچ پاشی با مواد نفتی برای کاهش ریزگردها است. از خطراتی که مالچ پاشی برای محیط زیست همراه دارد، گرم شدن‌زمین، آلودگی‌خاک و از بین رفتن موجودات و گیاهان آن منطقه ها می‌باشد.

آلاینده های شهری :

هروز زباله‌های زیادی با فعالیت انسان‌ها شکل میگیرد و به خارج از شهرها منتقل می‌شوند. شیرابه این زباله‌ها به درون زمین نفوذ کرده و می‌توانند خاک را آلوده کنند. آلودگی فضولات آلی خانگی زیاد بوده و می‌تواند به عنوان یکی از عامل های تاثیر گذار در آلوده کننده خاک و حتی هوا به حساب آید. از عیب های به کارگیری خاک برای انبار فضولات آلی می توان به آلودگی خاک حاصل از فلزات سنگین و عنصر های سمی اشاره کرد.

آلاینده های کشاورزی:

استفاده زیاد از سم ها و کودهای کشاورزی، آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها برای دام، آبیاری مزرعه ها با فاضلاب‌ های آلوده از مهم‌ترین آلاینده‌های کشاورزی‌ هستند. موضوع نگران‌کننده در استفاده انواع کود و سم‌های نا مناسب اثرگذاری آن بر سلامت محصولات و مصرف‌کنندگان است. همینطور خاک با اثری که از این مواد می‌گیرد می‌تواند خواص تولیدی خود را از دست داده و تا سالیان زیاد روی سلامت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: نقشه برداری زمین شناسی و سنجش از دور

اهمیت خاک:

  • خاک ظرف نگهدارنده آب است. اگر خاک آلوده شود این آلودگی را به قنات‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها منتقل میکند. استفاده از این آب‌ها، سلامتی انسان و سایر جانداران را به خطر اندازد.
  • مواد غذایی که از کشاورزی به دست می‌آیند ریشه در خاک دارند و کیفیت آنها به کیفیت خاک وابسته است.
  • گوشت و لبنیاتی که از آن برای غذا استفاده میکنیم به صورت غیر مستقیم وابسته به خاک هستند؛ چون علف هایی که دام ها مصرف می‌کنند را خاک تولید میکند.
  • بسیاری از موجودات زنده در خاک زندگی می‌کنند مثل:کرم‌های خاکی، مورچه‌ها؛ آلودگی خاک این موجودات را نابود میکند.

پاکسازی خاک

خاک آلوده به آرسنیک

خاک را می‌توان به چندین روش پاکسازی کرد. می‌توان خاک را تا عمق مشخص شده ای حفر کرد از منطقه مورد نظر دور کرد و بعد آن را ترمیم کرد. همینطور، می‌توان خاک را در همان منطقه‌ای که وجود دارد ترمیم کرد. شیوه دیگر، شیوه ای است که خاک را در منطقه نگه می‌دارند و به آن مواد کمکی برای جلوگیری از گستردگی آلودگی به گیاهان، جانوران و انسان وارد می‌کنند. معمولاً برای جلوگیری از پخش آلودگی خاک بر روی خاک پلاستیک بزرگی می‌کشند تا آب باران به داخل آن نفوذ نکند و آلودگی به بقیه منطقه ها راه پیدا نکند. شیوه های ترمیم خاک مشمول استفاده از آب برای خارج کردن آلاینده‌ها از خاک، استفاده از حل شونده های شیمیایی یا هوایی، یا از بین بردن آلاینده‌ ها با کمک سوزاندن، کمک به میکروارگانیسم‌ها برای شکستن اتم‌های آلاینده‌ها، اضافه کردن مواد به خاک برای حفاظت از آن و جلوگیری از پخش آلودگی به بقیه نقاط هستند.

علل آلودگی

آلودگی خاک می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد .

  • میکرو پلاستیک
  • نشت کردن روغن
  • خارج کردن معدن و فعالیت بقیه صنایع سنگین امکان دارد در هنگام انجام فعالیت‌ها و… نشتی اتفاق بیفتد.
  • خوردگی مخزن های ذخیره‌ سازی زیرزمینی
  • باران های اسیدی
  • کشاورزی فراوان
  • مواد شیمیایی زراعتی، مثل سم دفع آفات، علف کش‌ها و کودها
  • پتروشیمی‌ ها
  • رخداد های صنعتی
  • بقایای جاده ها
  • خالی کردن آب‌ های جزئی آلوده به خاک
  • مهمات، عامل های شیمیایی و بقیه عوامل جنگ
  • دفع مواد های زائد

بیشتر بخوانید: درک فرآیندهای زمین شناسی

آفت کش‌ها و علف کش‌ها

سم های دفع آفت ها ماده ای است که برای از بین بردن آفت ها استفاده می‌شود. سموم دفع آفات امکان دارد یک ماده شیمیایی، عامل بیولوژیکی (مثل ویروس یا باکتری)، ضد میکروبی، ضد عفونی کننده یا وسیله ای باشد که در مقابل هر مدل آفت استفاده می‌شود. آفات شامل حشرات، عوامل بیماری‌ زای گیاهی، علف‌ های هرز، نرم تن ها، پرندگان، پستانداران، ماهی‌ها، نماتدها (کرم‌ های گرد) و میکروب‌ هایی است که برای غذا با انسان در رقابت هستند، دارایی ها را از بین می‌برند، زیاد میشوند یا ناقل بیماری هستند یا باعث اذیت می‌شوند. گرچه استفاده از سموم دفع آفت ها فایده هایی دارد، اما اشکال هایی مثل سمیت بالقوه برای انسان و موجودات دیگر هم وجود دارد.

جستارهای وابسته

  • نابودی زیستگاه ها
  • گورستان زاینده ها
  • مثلث مرگ

بیشتر بخوانید: ژئوفیزیک

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس، مطالعات ژئوتکنيک، آزمایشات درون چاهی، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک – اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول – مطالعات لرزه نگاری

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما