گمانه زنی و کاربرد آن در ژئوتکنیک

گمانه زنی و کاربرد آن در ژئوتکنیک

ما در این مطلب به مبحث گمانه زنی و کاربرد آن در ژئوتکنیک میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس , مطالعات ژئوتکنيک، آزمایشات درون چاهی،‌ آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

گمانه زنی و کاربرد آن در ژئوتکنیک

گمانه زنی یا سنداژ در واژگان به معنی عمل حدس زدن یا برآورد کردن مطابق مشاهدات و یا اصول نظری میباشد. پیش از شروع فعالیت ساختمانی باید از موقعیت و شرایط قشرهای زمین خاک تا حد ممکن اطلاعات به دست آورد.

به پروسه به وجود آوردن سوراخ یا حفر چاه های مطالعه هایی در زمین، با بهره از تجهیزات حفاری گوناگون، به منظور شناخت گونه و جنس خاک مورد بهره، گمانه زنی می گویند. البته این کار برای بررسی قشرهای گوناگون زمین محل تاسیس سازه برای شناخت پارامتر های فیزیکی و دینامیکی آن هم است.

گمانه زنی یا سنداژ قبل از آغاز کار ساختمانی برای فهمیدن تیپ خاک، شرایط آب و هوای زیر زمینی و معین سازی طریقه طراحی و پی ریزی ساختمان، کارایی دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی الکترومغناطیس

انواع گمانه ها و کارایی هایشان در ژئوتکنیک

گمانه ها امکان دارد به شکل عمودی، شیب دار یا افقی باشند. از آنها بهره های متنوعی می شود؛ مانند نمونه برداری از مصالح زمین، اجرای آزمون های برجا، چک کردن موقعیت هیدروژئولوژی، به وجود آوردن شبکه زهکشی و شمع ریزی برای پی.

به اصطلاح ساده تر می توان ذکر کرد در حقیقت گمانه چاهی است که به دو شکل دستی یا ماشینی با هدف اعمال تست خاک، جاسازی ماده های منفجره و یا قرار دادن تجهیزات دقیق کنده می شود. روشن است که قطر گمانه دستی بیشتر از گمانه های ماشینی است.

این سوراخ ها از اندازه ۵ تا ۲۵ سانتی متر در زمین حفر می گردند و بسته به گونه خاک، قطر آن متفاوت است. به عنوان مثال در تست های پی در پی مکانیک خاک در شهری مانند تهران، قطر گمانه ها عموما در اندازه ۱۱ سانتی متر است.

به سوراخ هایی با قطر بیشتر چاه میگویند و نبایستی آنها را با گمانه اشتباه گرفت.

بیشتر بخوانید: مطالعات لرزه نگاری دانهول

خطاهای شایع و پرخطر در خراب کردن ساختمان

کمترین عمق کافی برای حفر گمانه ها برای انجام مطالعات مساوی است با عمقی که تنش حاصل از سرباز سازه روی آن به ده درصد تنش زیر شالوده برسد. عمق گمانه ماشینی بایستی دو برابر کوچکترین ضلع ساختمان ضمن عمق گودبرداری باشد.

شیوه های حفاری گمانه

حفاری گمانه ها به شیوه های گوناگونی انجام می گیرد. این کار به شکل دستی، بی معنا و نشدنی است. هر یک از شیوه ها از مزیت ها و عیب های ویژه خود مواجه اند. هیچ یک از شیوه ها به دیگری برتری ندارند.

۶ شیوه زیر از برترین شیوه ها میباشند:

شیوه حفاری شستشویی یا واشبورینگ:

اکنون این شیوه متدوال ترین و ساده ترین روش اجرای فعالیت حفاری به جهت تست خاک در پروژه با اهمیت اندک و میانگین می باشد که در خیلی از پروژه ساختمانی و صنعتی مورد بهره قرار می گیرد. این حفاری در زمین های نیمه دشوار کارایی دارد و عموما سوراخ های به وجود آمده به واسطه این شیوه، قطری در حدود ۱۵ سانتی متر دارد.

در این شیوه مته حفاری در مکان گمانه قرار گرفته و دستگاه حفاری با بهره از سیستم هیدرولیک نیروی کافی را برای فشار پیش رونده و حرکت چرخشی به وجود می آورد. به این نوبت با سرمته با خرد نمودن لایه های خاک سبب پیشرفت فعالیت حفاری می شود.

بیشتر بخوانید: امواج الکترومغناطیس چگونه تولید میشود؟

شیوه حفاری لوله مارپیچی:

شیوه های نوین و رایج در حفاری چاه نفت است که مته به شکل مارپیچ در زمین جلو می رود که اکثرا در زمین های نرم و نیمه دشوار مورد بهره قرار می گیرد. لوله پیش از ورود به چاه به صورت مستقیم درآمده و بعد از خارج شدن از چاه و بازگشت به سرجای اصلی خود دوباره به دور قرقره پیچیده می شود.

شیوه حفاری چرخشی یا روتاری:

این شیوه از سرعت تقریبا بالایی نسبت به دیگر شیوه های حفاری در فعالیت معدن، مواجه است. در این شیوه معمولا از تعدادی لوله های توخالی که بیش از جنس فولاد و آلومینیوم هستند بهره و استفاده می شود. حرکت چرخشی مته موجب شکستن سنگ می شود و توسط آن، می توان فعالیت حفاری را تا عمق مشخصی انجام داد. این شیوه عموما در کلیه انواع و تیپ خاک کارایی دارد و برای مغزه گیری مورد توجه می باشد.

شیوه حفاری ضربه ای یا پرکاشن:

این شیوه معمولا حفاری مخصوص خاک های سفت و متراکم و چاه هایی که در درون سنگ های با دوام هستند ولی به نظر اقتصادی مساعد نبوده و به مرور مورد بهره قرار می گیرد. این تجهیزات ضربه ای، دستگاه های ساده ای هستند که برای یافتن آب خیلی مناسب هستند.

اصول فعالیت این سیستم ضربه ای خرد نمودن سنگ ها است که این کار توسط مته ای به اسم حفاری یا ترپان اجرا میشود.

شیوه حفاری توربینی:

شوروی قبل گونه ای حفاری دورانی اختراع کرده بود که در آن سر مته به جای اینکه توسط لوله فولادی چرخش کند، توسط توربینی که تحت عنوان نیروی محرکه از گل حفاری و یا الکتریسیته بهره گیری میکند، حرکت می کند.

در این شیوه بخش حرکت کننده فقط  سر مته در عمق چاه خواهد بود. از لحاظ سرعت کاری که این شیوه دارد، حاوی صرفه اقتصادی بسیاری است.

شیوه حفاری اوگر مارپیچی سریع:

این دستگاه سوراخی به قطر ریز تا متوسط حفر می نماید و به صورت پیوسته نمونه های دست نخورده کسب میکند. اغلب در خاک های حاوی چسبندگی، اجرا می شود. این شیوه حفاری با دوران کردن رشته ممتد اوگر مارپیچی انجام می گیرد.

این شیوه در خاک های با دوام و سنگ نرم بهره گیری میشود ولی بعد از خروج اوگر در ماده ها با چسبندگی اندک یا بدون چسبندگی، چاه ریزش می نماید و بنابراین عمق حفاری تا نزدیک سیستم ایستابی کم می شود.

بیشتر بخوانید: مطالعات GPR | رادار نفوذی زمین

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس، مطالعات ژئوتکنيک، آزمایشات درون چاهی، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک – اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول – مطالعات لرزه نگاری

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما