به تشکیل چاه‌هایی در زمین با بهره بری از تجهیزات مختلف حفاری، گمانه زنی می‌گویند. این گمانه ها به شکل عمودی، افقی و شیب‌دار میباشند و از آنها برای فعالیت های مختلف مثل انجام تست برجا، نمونه برداری از مصالح و بررسی وضعیت هیدروژئولوژی، شبکه زهکشی و… استفاده می‌ شود. مسئله ما شیوه حفاری گمانه می باشد.

فعالیت گمانه زنی برای دو کار صورت میگیرد.

  1. حفر کردن برای رسیدن به هدف مشخص مثل رسیدن به آب
  2. برداشتن نمونه از مصالح زمین برای تست خاک، سنگ

بیشتر بخوانید: مگنتومتر چگونه کار میکند؟

اگر به منبع مورد اعتماد آب شیرین احتیاج دارید، به چه علت حفاری گمانه چاه آب را تحت نظر نمی‌گیرید؟

این راه کار به صورت فزاینده‌ای در میان صاحبان املاک و مدیران سایت در تمام کشور محبوب می‌شود. حفاری گمانه به شما این قابلیت را می‌دهد که منبع آب مخصوص خود را داشته باشید، بدون آنکه به منبع های دیگر تکیه نمایید.

این امر به خصوص برای اشخاصی که از آب زیادی برای اهداف تجاری استفاده می‌کنند مفید میباشد. مهم نمیباشد که چه شرایطی امکان دارد وجود داشته باشد، آنها می‌توانند به گمانه آبشان وابسته باشند تا منبع آب با کیفیتی را در طول سال برای آنها تهیه کنند.

پرسش های متداول حفاری گمانه

حفر گمانه‌ در منطقه هایی با دسترسی محدود یا وضعیت زمینی سخت رایج میباشد، جایی که امکان دارد حفاری با یک دکل حفاری چرخ دار عادی غیرممکن باشد. با دکل‌های حفاری گمانه پیشرفته، می‌توانیم با اغلب انواع خاک و سنگ روبرو شویم.

حفر کردن گمانه چیست؟

حفاری گمانه گونه ای حفاری چاه آب میباشد. اصولا شامل حفر یک سوراخ در عمق زمین برای دست یافتن به آب زیرزمینی میباشد. نصب پوشش فولادی و یک سیستم پمپاژ گمانه به شما قابلیت می‌دهد آب طبیعی را مستقیماً از زمین خارج نمایید.

چه این منبع آب خودکفا برای استفاده های خانگی یا تجاری باشد، طراحی و ساخت متناسب آن به متخصص احتیاج دارد. متخصصین واجد شرایط با دسترسی به لوازم های پیشرفته، علم و ابزار لازم برای اجرای این کار را برای شما خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: فرآيند گمانه زني يا سونداژ

حفاری گمانه چطور کار می‌کند؟

اگرچه هر پروژه احتیاج های شخصی خود را دارد، پروسه حفاری گمانه به صورت کلی مرحله های مشابهی را دنبال می نماید. با دیدن یک هیدروژئولوژیست از محل برای ارزیابی آغاز می‌شود. آنها می‌توانند محل قرار گرفتن آب و برترین راه دسترسی به آن را شناسایی نمایند.

مهم میباشد که یک متخصص ویژگی های ژئوفیزیکی سایت و خاک را با بهره بری از طیف گسترده ای از روش ها برای معین سازی شرایط ارزیابی نماید.

یعنی هیچ حفاری صورت نخواهد گرفت تا وقتی که اطمینان حاصل نماییم که سایت متناسب میباشد و درست بدانیم از کدام شیوه و لوازم استفاده نماییم. بعد از نقشه برداری محل و برنامه ریزی گمانه، می‌توان با توجه به پیشنهاد های هیدروژئولوژیست، حفاری را انجام داد.

به دنباله از آن گمانه را با پوششی از فولاد، پی وی سی یا هر دو تقویت می‌شود تا ساختار آن را در وضعیت چالش برانگیز در فضای باز حفظ نماییم.

در مرحله بعد، یک پمپ آزمایشی نصب می نماییم که از آن برای انجام یک سری تست به  روی طیف گسترده ای از متغیرها استفاده می‌شود. نتیجه ها نشان خواهد داد که چطور حفاری گمانه بر سطح آب اثر می‌گذارد و چه کارهایی برای کنترل این تغییرات نیاز است.

این کار به گزینش نهایی سیستم پمپاژ آب برای نصب اطلاع می‌دهد. در پایان، لوله کشی متناسب و پمپاژ را در گمانه آب نصب می نماییم.

برای یک حفاری گمانه چه مقدار فضا نیاز میباشد؟

چه منطقه روستایی و چه شهری، حفاری گمانه عموما به فضای بسیاری که مردم تصور می‌کنند احتیاج ندارند. از آنجایی که شفت عمودی میباشد، عمق آن به مرور بزرگتر از قطر میباشد.

حفر گمانه تجاری عموما عریض‌تر و با قطرهای 0.25-0.45 متر میباشند، ولی تنها تا عمق حدود 100 متر حفاری می‌شوند. در منطقه های غیر روستایی، می‌توان آنها را با یک پوشش محتاطانه روی زمین نصب نمود تا راه رفتن یا رانندگی به روی آنها با امن باشد.

با این وجود، هیچ قطر یا عمق «استاندارد» برای یک حفاری گمانه وجود ندارد. اندازه گیری‌ها بایستی به شکل موردی و بسته به زمین شناسی سایت و مقدار حفاری برای رسیدن به آب‌های زیرزمینی معین شود. ضمن بر این، هرچه حجم آبی که بایستی بکشید بیشتر باشد، گمانه میبایست بزرگتر باشد.

فعالیت ساخت و ساز خود احتمالاً به فضای بیشتری احتیاج دارد، به خصوص برای اینکه دکل حفاری گمانه بدون مشکل به سایت دسترسی پیدا نماید.

برای پیشگیری از ریزش و کثیفی احتمالی، بایستی فاصله لازم میان حفاری گمانه و دیگر سازه‌ها، از جمله لوله‌ها و کابل‌های زیرزمینی و حصارها یا دیوار زیرزمینی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: روش‌ های الكترومغناطيسی

برای حفر گمانه از چه لوازم هایی استفاده می‌شود؟

انواع گوناگونی از مته‌ها وجود دارند که می‌توانیم برای حفر گمانه از آنها استفاده نماییم. متناسب ترین گونه بستگی به وضعیت خاک زمین و عمق آب دارد. به طور مثال، یک مته چاه‌های کم عمق را در خاک نرم حفر مینماید، در حالی که وضعیت سخت تر خاک امکان دارد به یک مته هسته هوا برای حفر سوراخ‌های عمیق تر احتیاج داشته باشد.

ضمن بر دکل حفاری، این پروسه شامل موارد دیگری از لوازم های تخصصی مثل پمپ‌های گل، وینچ‌های هیدرولیک و کمپرسورهای هوا هم می‌شود.

کارایی های حفاری گمانه چیست؟

استفاده های زیادی برای یک گمانه وجود دارد که قادر است برای همه از علوم و مهندسی گرفته تا کسب و کار و افراد مفید باشد. بیشتر فعالیتی که ما انجام می دهیم این میباشد که منبع آب پایدار یا گرمایش زمینی را برای اماکن مسکونی و تجاری تهیه کنیم، ولی گمانه‌ها همینطور در ساخت‌و‌ساز، ارزیابی های زیست محیطی و موارد دیگر کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌ های ژئوتکنیک

خدمات شرکت ژئوفیزیک مانند: مطالعات ژئوفیزیک، اکتشاف آب، مطالعات GPR، مطالعات لرزه نگاری، آزمایش دانهول، مطالعات ژئوالکتریک، سونداژ، مطالعات الکترومغناطیس، مطالعات ژئوتکنيک، آزمایشات درون چاهی، مطالعات الکترومغناطیس – آزمایش مگنتومتری

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوفیزیک ، اکتشاف آب ، مطالعات GPR ، مطالعات لرزه نگاری ، آزمایش دانهول ،مطالعات ژئوالکتریک ، سونداژ ، مطالعات الکترومغناطیس، آزمایش مگنتومتری با شرکت آسیا ژئوفیزیک و ژئوتکنیکی تماس بگیرید.

اینستاگرام آسیا ژئوفیزیک

مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات لرزه نگاری – مطالعات GPR ، سونداژ – مطالعات ژئوتکنيک – آزمایشات درون چاهی – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – اکتشاف آب – مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات GPR – مطالعات الکترومغناطیس – مطالعات ژئوفیزیک – مطالعات GPR – مطالعات ژئوالکتریک – مطالعات الکترومغناطیس -مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوتکنيک- مطالعات ژئوتکنيک – مطالعات ژئوفیزیک – اکتشاف آب آزمایش مگنتومتری – آزمایش دانهول – آزمایشات درون چاهی – آزمایش دانهول – مطالعات لرزه نگاری

شماره تماس: 09123533974

آدرس: تهران بزرگراه ستاری خیابان 20 متری گلستان